Wednesday, November 20, 2013

Tiramitsu Mudah

Assalamualaikum

Kali ni aku nak share resepi tiramitsu yang super duper cool. Sonang sangat nak buat sebab tak payah bakar ataupun kukus. Cuma simpan dalam peti ais je. Ada banyak versi untuk tiramitsu mudah ni. Ada orang buat pakai kek, tapi aku pilih buat pakai biskut. First time aku buat, terlalu basah sebab aku rendam biskut tiramitsu tu dalam kopi. Cepat sangat meresap nye. Sampai lembik biskut aku.

Biskut tu boleh beli dekat kedai bakery. So far aku tak jumpa lagi dekat pasaraya Giant ke Tesco. Kita cari biskut tiramitsu atau lady fingers. Harga dia rm10.90 ke rm12.00 camtu la. Kalau rajin boleh google resepi nak buat biskut tiramitsu/lady fingers ni sendiri.

Ni la rupa dia. Source : Google image

Makan cicah kopi pun sedap. Source : Google image

Belajar daripada pengalaman, kali kedua ramai yang kata sedap. Senyum. Aku buat masa jamuan makan-makan hari raya kat umah aku tempoh hari. Sekejap je licin sampai sesi petang kena backup dengan cucur pulak. Tiramitsu ni memang tak ada structure pun, depends kepada kita nak buat bentuk apa dan kalau kreatif boleh nampak eklusif sangat ala-ala makan dekat hotel gitu.

Bahan - bahan:
1 bungkus Biskut Tiramitsu/Lady fingers
250 g cream cheese - aku guna jenama tatura
200 ml whipping cream - aku guna jenama emborg
50g gula castor
Sedikit air suam
5 Sudu besar kopi
Serbuk koko

Cara - cara :
1. Masukkan cream cheese + whipping cream + gula kastor dan putar sehingga sebati.
# Kalau nak manis tambah gula lagi

2. Bacuhkan kopi + air suam

3. Alaskan loyang dengan alumnium foil atau plastik supaya nanti senang nak bawa keluar kek daripada loyang.

3. Guna berus dan sapukan bancuhan air kopi tadi pada biskut. Side by side.
# Macam aku kata tadi, kalau nak rendam pun boleh tapi nanti biskut tu jadi terlalu lembut dan basah. Tak sedap

4. Susun biskut tadi rapat-rapat kedalam loyang sehingga membentuk base ataupun lapisan pertama.

5. Kemudian masukkan cream cheese yang kitar putar tadi atas lapisan pertama. Ikut suka la nak setebal mana. Selesai lapisan kedua.

6. Kemudian susun semula biskut yang telah disapu dengan kopi untuk membentuk lapisan ketiga. Dan masukkan cream cheese untuk lapisan keempat. Ulang step tersebut sehingga biskut dan cream cheese selesai. Pastikan lapisan terakhir adalah cheese!
#Berapa banyak lapisan bergantung pada saiz loyang. Semakin kecil loyang semakin tinggi la dia.
#Tak semestinya guna loyang, kalau ada cawan yang cantik-cantik atau bekas plastik yang kecik tu pun boleh guna. Senang nanti nak bagi dekat kawan-kawan. Cedok pakai sudu je.

7. Taburkan serbuk koko diatas lapisan terakhir. Guna penapis bagi mengelakkan koko itu berketul-ketul.

8. Simpan Tiramitsu kita sekurang-kurang nya 4 jam sebelum boleh dimakan. Sabor :D

hahaha..ni 1st time buat tak guna alas, so memang tak boleh nak keluarkan.

Nampak tak si beliau? Ini je gambo yang hado.



Selamat mencuba. Yeay



No comments:

Post a Comment