Friday, November 1, 2013

PCOS kata doktor II

Assalamualaikum

Bulan ni masih lagi rezeki kami, seperti yang dah diaturkan oleh Dr. Adilah, period pada hari yang ketiga (11/09/13), aku kena ke hospital untuk ujian darah dan berjumpa dengan Dr. Adilah semula.
Aku start puasa dari pukul 12 malam tu, tapi tak tahu la ekk, tiap kali aku ada appoinment dengan Dr. Adilah, perut aku mesti bloating sehingga menyebabkan cherry berry.

Sesampai je dekat hospital aku terus pergi Lab untuk ambil darah tapi staff dekat situ cakap aku kena amik 2 kali. Darah kali kedua akan diambil setelah aku minum air gula. itu pun selepas 2 jam. So, dalam masa 2 jam tu aku tak boleh minum dan makan. Bergerak banyak pun tak boleh. Dah la dengan bloating, minum air gula memang rasa nak terjeluekk tapi ku tahan sahaja.

Lepas settle buat kedua-dua ujian darah, kami pun jumpa Dr. Adilah semula. Aku ingatkan time period tak perlu scan tapi boleh jugak rupa nya. Macam biasa la, Dr. Adilah akan buat vaginal scan. PCOS masih disitu.

Aku tanya camner cara nak keluarkan PCOS tu, Dr. Adilah kata tak ada cara lain selain dari operate. Nangis

Tapi dia tak mendesak pun suruh operation. Dia kata kalau aku dah bersedia. Tak tahu daripada mana aku dapat kekuatan dan aku tak rasa takut langsung nak jawab "saya dah sedia doktor". Sebab makin lama aku simpan, benda tu tak akan berubahan. Malahan doktor kata akan lagi teruk. Makin lama dia akan mengganggu kitaran period kita. Mengurangkan peratus untuk hamil dan banyak lagi.

Siapa tak sedih bila suami celik-celik mata dari tidur habaq kat aku "malam tadi i mimpi kita ada baby boy". Siap ada nama tu T_T dan aku jawab "Alhamdulillah" je la. Benda di luar kemampuan aku kan. Kalau dia nak makan kari ayam, aku usaha untuk belajar masak untuk dia, kalau dia ajak aku jalan-jalan walaupun aku tengah penat, aku gagahkan diri sebab taknak dia jalan sorang-sorang. Tapi untuk ini, I'm so sorry cayang. Mungkin ada sebab kenapa  Allah belum bagi rezeki anak kepada kita.

"I think I am ready but only Allah knows the best"

Tapi aku takkan berhenti berusaha, InsyaAllah.

Dr. Adilah nasihatkan aku supaya turunkan berat badan sebanyak 8kg. Uhuk2. Itu la berat badan aku sebelum kahwin dulu. Dr. Adilah cakap, endometriosis memang menyebabkan kadar metabolisme dalam badan akan menjadi rendah. No wonder la badan kak jemah macam di pam-pam lepas kawin ni

Secara jujur nya aku konpius antara PCOS dan endometriosis ni. Tapi yang aku fahamla kan, aku endometriosis jenis PCOS. Sebab banyak jenis endometriosis ni. Haha

Next appoiment aku pada 23hb, masa tu aku nak tanya perabis apa risiko, peluang untuk hamil dan kebaikan aku buat surgery ni. Sebab masa aku jumpa tu aku macam blur-blur je. Sebelum masuk bilik Dr. Adilah macam banyak je benda nak tanya. Kali ni aku nak catit apa soalan yang akan aku kemukakan nanti sebelum aku bersetuju untuk surgery.

Bila aku bagitahu dekat mak aku, biasa la orang tua dengar surgery mula la hati dia susah hati. Tapi setahu aku ni bukan major operation cuma doctor akan tebuk 3 lubang kecil dan masukkan perlatan yang sepatut nya.

Keputusan darah pun akan dibincangkan masa next appoiment nanti. Aku harap semua nya ok.
Doktor suruh makan clomid.

Cost consultation = RM225
Cost blood test = RM279


Next Appoiment,  23 hb September 2013 nanti.

No comments:

Post a Comment