Friday, November 29, 2013

Cheese cake mudah

Assalamualaikum

Sekarang dah masuk cuti sekolah, jadi ramai la orang buat kenduri ye. Tak kira la kenduri kahwin ke, bertunang ke, berkhatan ke semua berebut-rebut nak buat time cuti sekolah. Yela, kita nak buat kenduri nak semua orang datang kan. Teringat masa kenduri kahwin aku dulu bulan April, bukan time cuti sekolah, memang ramai yang tak puas hati. hehehe
Last week hafiz balik KL dan kami pulang ke kampung halaman. Tapi hari ahad tu dah balik awal ke KL sebab nak attend majlis Akikah baby kawan aku, baby harraz. Aku plan nak bawak something untuk majlis tu. Tapi apa sangat la kemahiran memasak yang aku ada kan. Jadi buat kek lah. Aku buat kek tu masa dekat kampung lagi. Cheese cake pulak tu, nasib tak cair. Aku letak ais dekat tepi-tepi loyang ke tu untuk kekal sejuk.

Cheese cake yang aku buat ni super simple and plain je, cuma topping tu kita boleh add on apa yang kita suka dan apa yang tekak kita boleh terima. Nak letak coklat ke, bluberry ke, strawberi ke ikut suka la kan. Macam aritu aku tanya hafiz, mesti la dia pilih coklat. Hantu coklat kan. Aku guna blender dengan oven je untuk resepi kali ni

Bahan- bahan 
250g Biskut digestive - Kalau tak ada, pakai biskut tiger susu atau biskut marry pun boleh. Hok yang ada coklat chip atau oat pun layan
2 sudu besar butter atau majerin (dicairkan)
250 g Cream cheese - Aku guna jenama tatura
250g atau 2 cup kecil plain yogurt - Aku guna yogurt perasa natural jenama nestle
2 biji telur
3 sudu tepung gandung
7 sudu besar gula halus
sedikit perahan lemon atau limau
sedikit vanila essance

Cara-cara
1. Panaskan oven dengan 175 darjah celcius
2. Sediakan loyang dan alas dengan aluminum foil atau kertas minyak (Supaya senang nak bawa kek keluar daripada loyang)

3. Hancurkan biskut digestive dan gaul dengan butter atau majerin yang telah dicairkan
#Kalau boleh jangan guna blender sebab nanti terlalu halus atau jangan pula terlalu kasar, kang senang berderai

souce : Google image


4. Masukkan biskut kedalam loyang dan tekan-tekan sehingga padat
# Biskut ni akan bertindak sebagai base

5. Masukkan cream cheese + telur + yogurt +  tepung gandum + gula + limau + vanila kedalam pengisar (blender) dan kisar sehingga sebati.

6. Masukkan bahan adunan kedalam loyang yang dah ada biskut tadi

7. Bakar adunan tadi selama 45 minit
# Tak perlu cucuk dengan lidi untuk mengetahui kek dah masak ke belum sebab cheese cake akan sentiasa melekat dan melekit walaupun dah masak. Cuma tengok bahagian atas kek, kalau dah nampak macam dah padat tu maknanya dah masak la tu.

8. Masukkan kedalam peti ais sekurang-kurang nya 4 jam

Untuk topping aku guna chocolate.

Bahan-bahan topping
1. Bar chocolate masakan - Aku guna choclate biasa jenama tango, cadbury mahal :D
2. 50 ml susu segar 
3. 1 sudu butter / majerin


Cara-cara
1. Campur semua bahan diatas dan masak dengan cara double boiler 
# Double boiler rujuk gambar dibawah
2. Biarkan sejuk dan masukkan kedalam piping bag untuk mendeko
# Kalau malas ratakan je coklat dekat atas kek tu.
# Boleh jugak gantikan coklat dengan jem kegemaran


Tadaa. ni cake for little Harraz.



No comments:

Post a Comment