Friday, November 1, 2013

PCOS kata doktor III

Assalamualaikum

Perjumpaan seterusnya pada 23 September 13. Masa ni kami baru je balik dari Bandung. Bila masuk je bilik doktor, ayat pertama yang kuar dari mulut doktor

"Hafizah, awak dah sedia ke nak operation ni?

Gulp! Doktor ni belum panas punggung dah sebut pasal operation. Aku sebenarnya dah bagitahu dekat Mak dan Ayah aku pasal pembedahan ni tapi aku cakap tak confirm lagi. Tapi hati orang tua, depa dah start risau. Aku jawab dekat doktor

"Saya dah sedia, tapi orang tua-tua tanya perlu ke operate terlalu awal"

Doktor cakap, kalau macam tu kita tangguh sebab saya tak nak buat kalau patient tak bersedia. Tapi aku dah bersedia. Macamana aku tangguh pun keadaan akan jadi sama jugak kalau aku tak buat apa-apa dan lama kelamaan makin teruk. Akhir nya aku buat keputusan untuk teruskan. Hafiz sentiasa bagi sokongan dekat aku. Doktor hanya boleh confirm keadaan aku sehingga dia operate.

Masa tu aku tanya la bab risiko, cara pembedahan, kesan dan sebagainya. Doktor cakap

"Risiko bius adalah 1% tapi aku kena ikut betul-betul jadual pemakanan sebelum bedah"
"Doktor akan tebuk 3 lubang dan akan buang endometriosis yang beramai-ramai menggunakan laser.  Doktor tak akan buang semua sebab itu akan memberi kesan kepada ovari"
"Doktor juga akan tolong aku buang appendix, kalau ada"

Aku tanya doktor,
"Bila kita nak buat?"

dan doktor jawab
"Esok awak masuk wad, (24hb Sept masuk awal sebab nak claim insurance), lusa (Rabu , 25hb Sept) kita bedah dan Jumaat awak discaj.

Segala bagai form dah diisi dan aku balik rumah.  Dalam pukul 6 petang hospital call bagi tahu insurance dah approve dan aku boleh check-in pukul 2 petang esok.

Cost consultation: RM214

Hari selasa pagi tu aku masih masuk office untuk half day sebab nak selesaikan kerja yang tertinggal. Al-maklumlah nak tinggalkan office untuk 4 hari. Beria aku hantar e-mail dekat semua orang dan habaq depa yang aku akan balik ke office hari isnin. Hahaha

To be continued

No comments:

Post a Comment