Wednesday, November 6, 2013

PCOS kata doktor IV - Part II

Bila aku sampai dekat wad, aku tengok tak ada siapa pun yang tunggu. ceh. Hafiz dan semua dah balik rumah, mandi dan makan. Yela, dah seharian dekat hospital dan depa ingt aku lama lagi. Masa tu aku masih lalok lagi aku tak ada daya nak cari handset aku. Bila nurse datang nak bagi ubat, aku suruh nurse call Hafiz cakap aku dah selesai. Pukul 11 malam baru depa sampai.

Keesokan harinya Dr.Adila datang jumpa aku, dia bawak 3 botol hasil daripada perut aku ni. Dia tanya samaada aku nak hantar ke makmal atau tidak. Sebab sample tu akan dicaj secara berasingan dan agak mahal. Nampak tak punya la baik doktor nak tolong aku T_T

Diantara 3 botol tu, 2 adalah cyst dan satu botol lagi sangat mengejutkan. Doktor kata dia jumpa satu ketulan darah. Dia suspect itu adalah ectopic. Tapi dia tak boleh nak confirm betul atau tidak, berapa usia dan berapa lama sehingga dia hantar lab. Tapi dia kata ectopic tak cover dalam insurace sebab termasuk dalam pregnancy.  Dia kata tak perlu hantar sebab benda dah lepas dan nanti aku kena bayar sendiri cost lab.

Aku tak tahu bile ectopic ni sebab bulan Ramadhan yang lepas aku delay 57 hari. Dan ada satu malam perut bahagian ari-ari sakit yang amat sangat sampai menitis air mata. Nak duduk saki, nak berdiri sakit. Hafiz bawak aku pergi klinik tapi doktor kata aku keracunan makanan dan membebel suruh aku jaga makan.


Kenapa awak bertemu di tempat yang tak sepatutnya sayang

Alhamdulillah, pembedahan aku tak ada masalah, cyst pun dah dikeluarkan, rahim aku doktor kata ok. Tapi yang menjadi masalah sekarang, tiub fallopian aku sebelah  kanan sempit dan kiri totally tersumbat. Doktor try flush tapi tak berjaya T_T. Masa doktor waktu pagi, Hafiz tak sampai lagi, bila doktor dah beredar, aku nangis teresak-esak sorang diri.

Aku rasa macam dunia dah berakhir. T_T. Tapi bila dah lama-lama aku fikir dan bertenang, ada orang yang tinggal sebelah tiub pun boleh mengandung, yang tinggal sebelah ovari pun boleh. Cuma aku punya ada kotoran dalam tiub tu. Doktor kata punca tersumbat sama ada jangkitan bakteria atau endometriosis.

Masa ni sokongan suami sangat diperlukan I love u sayang. Jangan pernah mengalah dengan dugaan ni.

Doktor suruh aku buat rawatan untuk buka semula tiub fallopian tu, aku kena ambil suntikan lucrin selama 3 bulan.

Aku tanya doktor bila aku boleh masuk kerja dan doktor jawab awak cuti sehingga 18 hb. Aku macam terpinga-pinga 18 hb tu sampai bila. Sekali  tengok M.C 25 hari daaa... yeay

HAri jumaat aku discaj dan jumpa doktor semula pada hari khamis untuk buka jahitan pada 3 hb October dan Hafiz dah kena pergi outstation dekat kuala terengganu dan aku menghabiskan cuti dekat kuala Kangsar ler. :D

Bersambung nanti :D

No comments:

Post a Comment