Thursday, November 14, 2013

PCOS kata doktor VII

Assalamualaikum

Setelah 3 minggu ,yeay finally dia disini. Terpaksa balik seminggu lewat sebab nk teman aku pergi jumpe doktor. Sebab kengkangan waktu dan kerja, dah banyak kali dia tak dapat ikut aku untuk follow up dengan doktor.

Tapi follow up untuk hari ini (8 Nov 13) bukanlah details sangat. Aku cuma nak amik suntikan Lucrin untuk kali kedua. So, aku boleh datang bila-bila masa dan tak perlu Q. Sebelum ni walaupun boleh potong Q, ada jugak la masa nak sembang sikit dengan doktor. Tapi kali ni langsung tak sempat sebab doktor ada IUI case dan Operation. Itu pun nasib baik dia sempat suntikan aku , kalau tidak kena datang semula pukul 2.30 petang.

Tapi masa aku berbaring nak ambil suntikan tu, aku tanya dekat doktor pasal pesakit endometriosis tak digalakkan minum susu soya dan makan produk berasaskan tenusu.

"Memang la tak boleh, saya kan dah bagitahu dekat awak"

Aku pun diam je, napa aku tak ingat. Hafiz kata dia pun pernah dengar doktor cakap macam tu dan dia membebelkan aku sebab tak jaga makan. Makna nya betul la doktor ada cakap tapi aku yang tak perasan atau tak ingat.

Tak sempat nak tanya yang selebihnya sebab doktor dah rush ke Operation room. Hafiz nak tengok video operation hari itu pun tak sempat. Tak apalah, kita sambung next month pada 6/12/13.

Consultation fees: RM184

Lepas selamat operation haritu, lepas rasa segar sikit aku bedal je semua benda. Pasta, cheese cake, daging, udang, sotong. Apa yang aku tak makan. T_T
Aku baca dekat group banyak pesakit yang pernah menjalani 2 atau 3 kali operation sebab cyst mereka besar semula. Sekarang ada keinsafan, sampai bila nak ikut nafsu.

Apa yang aku baca dan aku paham, kalau salah fakta minta maaf, ada beberapa makanan yang perlu dielakkan oleh pesakit endometriosis dan ada yang sangat baik untuk kita.

Makanan yang perlu dielak
  • Soya
  • Produk tenusu (susu, yogurt, cheese)
  • Seafood (undang dan sotong)
  • Daging merah (Daging lembu, daging kambing)
  • Makanan segera 
Makanan yang patut diamalkan (Aku copy dari blog Dr.Adilah)

"The higher the ORAC (Oxygen Radical Absorbant Capacity) value, the more potent its antioxidant activity"

Fruits (ORAC value in every 100g of it)
  • 1. Prunes (5800)
  • 2. Raisins (2800)
  • 3. Strawberries (1500)
  • 4. Plums (950)
  • 5. Red grapes (740)
  • 6. Oranges (750)
  • 7. Kiwi (610)
  • 8. Banana (210)
  • 9. Apples (210)
  • 10. Apricot (180)
  • 11. Peach (170)
  • 12. Pear (110)
  • 13. Watermelon (100)
  • 14. Honeydew (100)
As for vegetables (ORAC value per 100g)
  • 1. Spinach (1260)
  • 2. Broccoli (890)
  • 3. Onions (tapi tak kan nak makan bawang je kot?)
  • 4. corn (400)
  • 5. Eggplant (390)

Apa yang aku faham, doktor suruh amalkan makanan yang tinggi anti-oksidan nya. Selepas setahun setengah kawin, berat aku dah bertambah sehingga 10kg. Mungkin normal untuk orang yang ada endometriosis. Tapi doktor suruh berdiet semula. Sekurang - kurang dapat separuh dari target pun ok.

Sebab aku dah ada keinsafan, so aku nak start mengamalkan makanan yang sihat :) Lebihkan buah dalam makanan. Kita digalakan makan daging putih (Ayam dan ikan) tapi sedih sekarang ni ayam pun dah tak berapa nak sihat. Adik aku praktikal perladangan, dia kata ayam makanan segera tu membesar dalam masa 28 hari sahaja.

Sekarang ni aku amalkan,

Sebelum tidur dan bangun pagi 
-3 sudu Qaseh adinda

Sarapan pagi
-Tortilla ayam (Aku buat ala-ala chicken terayanki) atau
-Tortilla telur (Telur cincang)

~Tortilla aku gemuk dengan salad + bawang . Aku tak berselera makan salad macam tu je, tapi bila dah gulung dalam wrap ni sedap :D

Lepas tu aku akan ambil buah : Plum atau kiwi

Minum air sebanyak 650ml

Makan tengah hari
- Bihun sup /
-Tosei + ikan /
-ikan + sayur

~Waktu tengahari biasanya dekat office, jadi terpaksa makan dekat kedai.

Dalam pukul 3 aku akan makan sebiji lagu buah dan minum lagi 650ml. Air tu aku tambah dengan separuh lemon.

Makan malam
- Sup bayam /
- Salmon bakar /
- Tortilla

~Aku ni jenis musang. hahaha. malam-malam aktif makan tapi kita baca kat mana pun, mesti orang kata makan malam x elok. Jadi terpaksa la mengunyap dengan buah dan minum lagi 1 liter air.

Sebelum solat maghrib, aku akan buat exercise sikit. Aku buat sorang-sorang je pun. Aku follow video "Pump it up" yang aku download daripada youtube. Memang syok tapi memula buat tu memang berbunyi-bunyi la sendi-sendi aku. Hahahaha.. Siang malam makan tortilla, lama-lama aku boleh jadi macam orang mexico. Hahahaha

Ada isi ayam teranyaki, ada telur cincang, ada ayam kicap (lebih lauk semalam)





No comments:

Post a Comment