Tuesday, March 31, 2015

Seoul with my soul Day 5

Assalamualaikum

Berapa lama nak menyudahkan entry ke Seoul ni. Hanya Allah je yang tahu. Hahaha. Pergi bulan Nov 2014 tau. Dah nak masuk setengah tahun hoiii. Nasib baik pergi enam hari je, kalau pergi sebulan mau setahun baru complete semua entry hehehe

#Breakfast
Hari ni kami bangun awal. Semangat nak melawat Namdaemun. Nak shopping sourvenir dengan T-shirt dekat situ. Mestila teruja, Namdaemun depan hostel kami je. Lintas jalan dah sampai. Breakfast macam biasa hot chocolate dengan maggi. hewhewhew

Ini la rupa bilik kami
 #Namdaemun Market
Bagi aku namdaemun market ni sesuai untuk rakyat marhean macam aku. Barang barang dekat sini mampu milik dan kedai kedai sourvenir pun murah murahan je. Pagi tu aku bagi business kat ahjuma dalam gambo ni. Kemain happy dia, semua benda dia suruh aku beli hahaha. Aku first customer dia haritu mungkin sebab nak "pecah telur" hahaha so banyak la diskaun.

Orang korea ni suka bergambar tau, sekali pelawa terus sakan senyum depan camera. Dekat sini kemain ramai yang pakai monopod dan kami pulak tinggal monopod dekat KL sebab malu nak pakai hahaha. First time aku bawak monopod ke Bali, masa tu penggunaan belum meluas agaknye, semua orang tengok kami macam pelik je. Ataupun hanya perasaan kami je. Tapi yang aku perasan, bila hafiz halakan monopod tu kebawah, serupa macam pengesan periuk api hahahah

Dekat Namdaemun ni jugak, kami beli baju tshirt dengan harga 3 helai 10000 won. Tempat lain susah nak dapat tau. Kedai uncle ni dekat bahagian belakang dan kedai dia bawah payung je. Ramai yang datang sini beli brooch, tapi aku tak beli pun. Nak cari kedai brooch, cari banggunan warna oren. 


Dua dua mata kecik, pepagi dah shopping
Namdaemun Market
Kuih teluq. 1000 won
Dah 2 hari aku aim stroberi ni, akhirnya dapat jugak. Manis

Namdaemun >> Gyeongbok Palace


#Gyeongbok Palace
Lepas membeli dan kami pun belah, kami hantar barang-barang shopping dekat bilik. Maklum la bilik dekat je kan. Lepas tu kami meneruskan misi. Hari ni kami plan nak melawat Gyeongbokgung. Nak kesini kena turun dekat Gyeongbokgung station. Kalau tak salah aku, gung tu maksud nya palace. Tempat ni besar yakmat. Nasib baik la cejuk tak ada la rasa penat sangat.

Entrance fees = 3000 won






Selain meronda-ronda tengok keunikkan istana lama ni, ada aktiviti lain seperti "guard changing ceremony" dan boleh merasa pakai pakaian rasmi guard istana. Apa yang penting, sebelum meronda check dulu jadual untuk kedua-dua aktiviti ni.


Kami orang kedua yang queue nak merasa pakai baju ni. Hok yang aku punya tu baju taraf taraf general. Hok hafiz tarak pak pacak je hahahaha.


#Gwanghwamun Square
Gwanghwamun square terletak berhadapan palace tu je. Melintas jalan je dah sampai. Kebetulan haritu ada event makanan seluruh dunia. Aku dok cari jugak booth Malaysia tapi nan hado. Mana la tahu kot kot ada orang jual nasi lauk asam pedas kan. 

#Lunch
Untuk lunch kami beli dua kebab daripada booth timur tengah. 



Banyak aktiviti diadakan, ni bahan-bahan nak buat makanan tradisional korea iaitu Kimchi. Tekak aku boleh je terima Kimchi. Sedap je


Ni dekat salah satu booth korea. Buat apa ntah tapi aku rasa macam best je ketuk benda alah ni. Walaupun berat giler tukul tu tapi aku berjaya gak angkat dua tiga kali. Setiap kali aku ketuk, chef chef tu bersorak hahaha. Rasa macam lawak pulak





Gyeongbok Palace >> Insadong


#Insadong
Lepas tu kami meneruskan perjalanan ke Insadong. Dekat sini banyak jual souvenir. Tapi bagi aku, dekat Namdaemun lagi murah. Nak kesini kami macam tersasar sikit. Jauh jugak menapak dan jenuh jugak bertanya orang. Akhirnya sampai jugak.

Kawan hafiz kirim backpack dekat sini. Kami beli 4 biji. Dekat sini jugak popular dengan aiskrim macam belalai gajah ni. Kon dia sedap, ada rasa empingan jagung huhu. Sedap tapi seksa jugak nak ngabiskan sebiji.

Dekat berhampiran dengan Insadong market ada Bukchon Hanok Village, Dekat situ masih lagi mengekalkan ciri-ciri rumah lama dekat Korea. Tapi kami tak sempat nak pergi pun sob sob sob sebab sibuk nak ke Gwangjang market. 


Insadong >> Gwangjang Market

#Gwangjang Market
Pasar tu pukul enam dah tutup. Orang kata dekat situ sakan nak shopping kain cotton dan comforter. Untuk kesini kena amik subway ke Jongno 5-ga Station Exit#8. Kami masuk pintu Restaurants dulu. Ya ampun dia punya makanan semua berunsurkan si pendek berekor kerinting. Dah la sesak, aku dok terbayang kalau tersembam muka dekat usus dia camner la kan. Hahaha dan akhirnya kami sampai dekat bahagian kain dan comforter.


Okeh, berjaya jumpa kedai kain cotton yang dah potong-potong camni. Uncle tu nampak muka aku je terus cakap "Malaysia?" hahaha. Dia dah boleh cam muka orang Malaysia. Siap tunjuk gambar dia dan wife bercuti ke Bali lagi. Kemain ramah. Kain cotton dekat dia bidang 60 inch dan dah siap potong 3.5 meter semurah 10000 won je. Dalam banyak-banyak kain yang aku pilih ada pulak yang harga 12000 won lepas tu uncle kedai tu cakap, ambil 5 kira 50 000 won je. Aku pun terus la pilih lagi. 



Aku kan peminat cerita Korea. Kebanyakkan dalam cerita Korea, rakyat marhean akan tido atas lantai beralaskan comforter gebu. Macam syok je dan aku pun terjebak selai comforter super gebu warna putih. Kemain susah nak mintak diskaun, kalau mintak harga yang kita nak tapi depa tak bagi, then kita blah depa akan buat tak reti je. Makna nye memang tak boleh diskaun la tu. 

Nak beli comforter ni kemain payah, walaupun tauke kedai, tp bahasa inggeris depa limit sangat. Lepas deal dengan satu conforter ni, dia dah lipat-lipat nak masuk plastik. Kemain beso lagi plastik yela nak bli yang gebu sangat kan. Aku dah penin camner nak bawak balik ni. Lepas tu tauke tu buat bahasa insyarat macam sedut plastik tu. Aku memula macam blur lepas tu baru la terfikir "vacuum?"
Kemain happy dia aku berjaya paham bahasa isyarat dia tu. Hahahaha.

Akhirnye dia vacuum sampai la plastik tu jadi sekempis kempis. Dan sangat cantik bungkusan nye. Yeay boleh bawak balik Malaysia dengan hati yang girang.


Gwangjang Market >> Myeongdong

#Dinner
Lepas selesai mengabiskan duit dekat Gwangjang Market. Baru la perut terasa lapar kan. Yela, lunch tadi kami makan kebab je tadi. Malam ni nak merasa makan lagi satu makanan orang Korea iaitu Tteokbakki dekat Red Sun, Myeongdong. Kedai ni suggestion daripada student Malaysia yang belajar dekat Korea. 

Dekat Myeongdong, Uniqlo sebelah kanan dan Nature republic sebelah kiri. Jalan terus dan kita akan jumpa M plaza (Tempat aku ambil gambar pakai hanbok) sebelah kanan dan Dunkin Donuts sebelah kiri. Belok kiri dekat simpang Dunkin Donuts dan jalan terus sehingga nampak Vips restaurant dihujung jalan. Belok kanan dan jalan terus sehingga jumpa kedai Hat's On. Red Sun dekat atas kedai Hat's on. Tingkat dua. 



Serius beno tengok menu nak memastikan tiada si ekor kinting. Hahaha. Dalam pemerhatian aku, mana-mana restaurant yang aku pergi, air sejuk mesti akan dihidangkan sebaik kita duduk dan percuma.

Kami order tteokbokki seafood untuk dua orang. 



Lepas abis makan tteokbokki, periuk yang sama akan digunakan untuk masak nasi goreng pulak. Pergh masa ni kami dah full. Kalau tak mampu nak makan nasi goreng boleh tukar dengan air krim, Itu pun sebenarnya dah tak larat nak telan, tapi belasah je la.

Dinner = 12 000 won untuk dua orang

Sesudah kenyang, kami pun jalan-jalan sekitar Myeondong buat kali terakhir. Esok nak pulang dah. Sob sob sob. Aku sempat beli sejenis candy ni. Rupa dia macam benang. Budak budak yang jual ni kemain ramah dan siap suruh aku belikan untuk Najib dan Rosmah Hahaha. Depa siap buat demonstrate nak buat gula-gula benang ni. Aku tak sempat nak rakam sebab bateri dah kong. Tapi yang aku ingat daripada seketul madu, dia gaul dengan tebung ubi. Gaul pintal, gaul pintal daripada seketul madu boleh jadi benang. Boleh tahan sedap dan boleh tahan mahal. 



Dan akhirnya kami pun pulang ke pangkal jalan. Kaki pun dah mintak ampun. Nak kemas barang lagi.

xoxo


No comments:

Post a Comment