Sunday, October 12, 2014

Puding Karamel

Assalamualaikum

Kalau balik Ipoh aku suka eksperimen resepi memasak yang aku cedok daripada Internet. Adik-adik ipar pun suka makan. Lagi syok la aku memasak kalau ada yang sudi nak makan. Sampai sekarang ni, depa sendiri request nak makan apa. Hari raya korban haritu, adik ipar yang paling bongsu request nak makan puding karemel. Masatu kakak ipar dia ni baru je duduk lepas masak nasi arab. Tapi tak sampai hati nak tolak permintaan tu dan tadaaa jadi lah seloyang pudin karamel. Lagipun nak buat puding karamel bukak susah dan bahan-bahan nya senang nak dapat.

Kali ni aku buat puding karamel dengan telur. Resepi nya aku ambil daripada blog raihana vanilla tapi aku ada adjust sikit. Thanks.

Bahan-bahan sos karamel:
5 sudu gula
Sedikit air

Bahan-bahan puding
5 biji telur
5 sudu besar gula castor
400 ml susu sejat/ susu cair/ susu segar
1 sudu vanila

Cara-cara:
Sos karamel
1. Masukkan gula kedalam layang dan panaskan dengan api yang sederhana.
2. Kacau gula sehingga warna gula bertukar keperangan. Jangan sampai hangus yer
3. Masukkan sedikit air dan kacau lagi sehingga sebati. Hati-hati ketika masukkan air kerena guna mudah meruap.
4. Sejukkan sos karamel dan sediakan bahan-bahan puding.


Puding
1. Panaskan pengukus
2. Satukan semua telur, gula dan vanila kedalam blander. Kisar bahan-bahan selama 1 minit.
3. Masukkan susu dan kisar lagi selama 1 minit
4. Tapiskan bahan-bahan yang dikisar kedalam loyang sos karamel. Tapisan boleh mengelakkan puding karamel daripada berlubang-lubang.
5.Kukus selama 30 minit.
6. Keluarkan daripada kukus dan terbalikkan puding karamel kedalam pinggan.

Kita boleh jugak kukus dengan mengunakan bekas-bekas yang kecil. Selamat mencuba nyum nyum :D



No comments:

Post a Comment