Wednesday, October 15, 2014

Kota Kinabalu yo! Part I

Assalamualaikum

Dalam banyak banyak Negeri dekat Malaysia ni, Sabah je yang belum aku sampai. Yela, kalau tengok tiket flight ke Sabah agak mahal kalau nak dibandingkan tiket ke Sarawak ataupun Indonesia. Dah lama aku teringin nak ke Sabah tapi belum ada rezeki.

Tapi rezeki Allah tu luas, selepas projek dekat Terengganu, Hafiz kena handle projek dekat Labuan pulak. As usual, kalau kata sebulan mesti akan jadi dua bulan. Untuk tak nak bagi isteri dia ni sedih, Hafiz suruh aku datang melawat dia dekat Labuan, tapi aku tak nak ke Labuan sebab alang-alang dah nak ke Sabah baik terus pergi tempat yang best untuk jalan-jalan kan. So kami decided nak ke Kota Kinabalu.

Rezeki Allah, kebetulan tiket MAS ke Kota Kinabalu ada sales. Kami pelawa sekali Mak dan Abah. Kebetulan adik ipar aku pun nak follow sekali. Bertambah meriah la rombongan cik kiah nanti. Hahahaha Tapi tiket pergi hanya murah pada waktu malam, kalau dihitung-hitung rugi bertolak waktu malam sebab nanti cost accommodation akan bertambah. Dan kebetulan juga Air Asia (AA) pun buat sales dan ada tiket awal pagi yang murah. Yeay! Kesudahannya, perjalanan pergi akan menaiki AA dan perjalanan balik akan menaiki MAS. Rezeki mak dan abah mertua nak merasa naik MAS dan merasmikan KLIA dan KLIA2. Hehehe

#Tiket
Kami bertolak pada 27hb Sept 2014 jam 7.50 pagi. Tiket AA sehala yang kami dapat RM 139 seorang. Tapi biasalah AA mesti nak add on seat + meal. So kena la tambah lagi RM19 seorang. Tiket balik pulak pada 29hb Sept 2014 jam 11.55 malam. MAS offer RM130 je seorang. All included pulak tu. Dah tak payah nak bayar seat, makan dan luggage. Setiap penumpang dah dapat 32 kg secara percuma. Berbaloi baloi kan?

Tapi MAS bukan selalu buat offer, kalau ada sale pun senyap-senyap je. Hahahaha

#Hotel
Kami akan berada di Sabah selama 3 hari 2 malam. Kami plan nak jalan-jalan dekat Kundasang dan Kota Kinabalu. So, seminggu sebelum bertolak aku dah siap-siap booking hotel. Satu malam dekat Kundasang dan lagi satu malam dekat Kota Kinabalu. Seperti biasa aku guna khidmat Agoda.com. Aku kan giler kumpul points.

Setelah diteliti, dihitung dan habis semua customer review aku selidik. Ini adalah penginapan kami di kundasang dan Kota Kinabalu yeay!

Banyak blog yang review Heritage hotel dan Pine Hotel kundasang yang terbaik tapi harga pun terbaik jugak. Jadi ambil lah hotel seadanya. Hahahaha

Hotel @ Kundasang
Mile 36 Lodge. Bilik twin untuk satu malam RM150. Aku ambil 2 Bilik dan tambah extra bed untuk adik ipar aku. Pada mula nya aku nak booking family room tapi semua dah full. Sedih betul. Aku suka style lodge ni sebab dibina dikawasan lereng bukit. So, setiap blok terletak di kawasan yang berbeza. Bilik pun diperbuat daripada kayu kayan dan tak ada aircond okeh.

Paling sedih rupa-rupanya tak ada television disediakan dalam bilik uwaaa. Ini pertama kali aku pergi hotel tak ada television. Hafiz kata dah macam join aktiviti kem motivasi duduk tepi hutan tak ada tv krik krik krik. Selalu nya sebelum aku booking hotel kriteria yang aku akan tengok adalah bilik air samaada private atau share. Tak pernah terfikir pulak nak tengok ada tv ke tidok. Hahahaha.
Tapi yang menang dekat situ adalah pemandangan yang sangat indah Subhanallah. Hotel tu nak suruh kami betul-betul rilex.

Hotel @ Kota kinabalu
Likas Square Apartment Hotel. Dekat Kota Kinabalu aku booked Service Apartment sebab aku rasa lagi berbaloi daripada bilik hotel. Alhamdulillah ada apartment yang dekat dengan bandar dan sangat berpatutan. Apartment 3 bilik untuk 6 orang RM225 satu malam. Ada breakfast lagi tau. Tak ada apa nak complain kecuali kejadian black out lebih kurang satu jam. Paneh ooo

Source : Google Image

#Kereta sewa
Perjalanan daripada Kota Kinabalu ke Kundasang mengambil masa lebih kurang 2 jam tau. So kenalah menyewa kereta. Takkan nak naik bas pulak kan. Kebetulan aku ada kawan yang dah jadi orang KK sekarang ni. Aku mintak dekat dia contact number tauke kereta sewa. Ok lah harga nya kalau nak dibandingkan dengan kereta sewa yang ada dekat dalam internet. Kereta Proton Saga untuk 3 hari RM280 saja. Boleh ambil dan pulangkan semula dekat Airport.

---------------------------------------------------------------------

Hari jumaat mak abah mentua dan adik ipar aku sampai daripada Ipoh. Kami akan bertolak ke KLIA2 lebih kurang pukul 5 pagi. Malam tu aku bawak mak dan abah mentua aku pergi makan, kebetulan ada pasar malam dekat kawasan tu. Aku perlahan kan kereta dan bagi signal sebab nak masuk parking tetiba aku nampak daripada cermin ada motor tergolek dog dekat belakang. Menggigil satu badan okeh. Dalam hati aku masa tu..ala, napa dia langgar kereta aku, mati ke dia. Abislah kena uruskan dia. Dah la esok nak jalan uwaaaa. Tup tup aku nampak budak tu bangun sorong motor ke tepi dan kutip barang-barang dia yang tergolek tu.

Calar lagi bumper kereta ku T_T. Tapi budak yang tergolek tu tak boleh dilepaskan dengan begitu mudah. Kalau suruh bayar confirm tak berduit tu. Lepas soal selidik, rupa rupanya baru 15 tahun, tak ada lesen opkos, tak ada side mirror, tak ada break dan tak ada helmet hadoiii. Aku mintak nak cakap dengan mak dan ayah dia, terus mengaku duduk dengan mak cik. Bila mintak nak cakap dengan makcik, terus kata talifon makcik dekat dia. Tengok la berapa cepat sel sel otak dia berhubung nak melarikan diri. Eeee geram betul aku.

Tapi bersyukurlah tak ada apa-apa yang serius terjadi dekat budak tu dan perjalanan ke Kota Kinabalu dapat diteruskan walaupun ah chong tercalar sedikit.