Tuesday, April 8, 2014

Destinasi Cinta - Hong Kong Part 2

Assalamualaikum

Okeh, mari kita sambung. Waktu dekat HK sama dengan Malaysia tau, tapi waktu pagi dekat sana cepat cerah. Waktu solat pun lebih awal. Lepas selesai solat zohor kami meneruskan aktiviti hari pertama dekat Hong Kong. Untuk harini kami plan nak pergi ke Avenue of Star dan The Peak + Madame Tussaud + Sky Terrace.


Hari Pertama

1. Avenue of Star 
#Avenue of Star ni  berhampiran je dengan Hotel kami. Avenue of Stars adalah tempat berjalan kaki yang mempunyai banyak landskap untuk memberi penghormatan kepada Superstars dan celebrities Hong Kong . Di sepanjang persisiran laut tu terdapat tapak tangan bintang-bingtang dan celebrity Hong Kong, ada patung saiz sebenar Bruce Lee dan kita boleh menikmati keindahan perairan Hong Kong.

# Enterance Fees : Free

Kami menapak je ke Avenue Of Stars. Walaupun masa tu matahari tengah tegak atas kepala tapi sebab cuaca sejuk. Perfect combination. Rindu.

Camno nak pergi situ :
  • 10 minit berjalan kaki dari Mirador Mansion
  • Ikut arah MTR East Tsim Sha Tsui Station dan Exit J2. Ikut signs board ke the Avenue of Stars.

    Berjalan Kaki ke Avenue Of Stars


    Sekitar kawasan Avenue Of Stars



    Jackie Chan la sangattt

    Bruce Lee. Watchaaa
2. The Peak + Madame Tussaud + sky terrace 
Destinasi kami seterusnya ke Madame Tussaud dan Sky terrace menaiki Tram. Daripada Tsim sha tsui kami menaiki MTR. Walaupun tiket dah beli tapi tetap kena beratur. Ramai orang. As we know, ramai pelancong dari China, Jepun dan Korea. Aku ada bersembang dengan seorang pelancong China, masa tu dekat kawasan dia suhu -21 darjah celcius. So, mereka ambil peluang  ke Hong Kong untuk bercuti. Walaupun HK masatu pun sejuk tapi still ok berbanding dengan negara mereka.

#Entrance Fees untuk ketiga-tiga aktiviti : RM 112 per person

#Madame Tussaud ni terletak dekat Peak Tower. So, kalau nak pergi kita boleh menaiki Tram. Tram adalah gerabak yang ditarik oleh tali cable untuk bergerak. Tram ni dah digunakan dari zaman dahulu tapi sekarang dah di komersial kan. Kagum oo tengok cable tarik Tram ke atas.

#Buka setiap hari dari jam 10am to 10pm (last admission: 9:45pm) www.madametussauds.com/


Dalam Tram. Mendaki hampir vertical
#Madame Tussaud terdapat himpunan patung-patung lilin celebrity Hong Kong, Hollywood, pemimpin dunia dan sebagainya. Semua patung lilin ni bersaiz sebenar dan real.

Eceh!

#Dekat puncak peak tower pula terdapat sky terrace. Kita hanya perlu menaiki beberapa level selepas Madame tussaud. Kat sini kita boleh menikmati pemandangan Hong Kong. Pada waktu siang dan lagi indah pada waktu malam.

Sunset.

Camno nak pergi situ:
  • MTR dari Tsim Tsa Tsui ke Central Stesen, Fees HKD8.60
  • Dari Central Stesen, Exit J2
  • Naik tangga ke Ground Level dan belok kanan untuk ke Chater Garden
  • Jalan terus melintasi garden tersebut, kita akan nampak Bank Of China Tower sebelah kanan
  • Jalan terus ke hadapan meintasi traffic light dan follow the sign board ke Peak Tram lower terminus.
Follow the sign board okeh

Kami sampai semula  dekat area Tsim sha tsui semula lebih kurang pukul 9 malam. Masa tu lapar tahap boleh telan dua pinggan nasi arab. Masa kami tengah mencari restaurant halal tetiba ada sorang pakistan ni bagi brochure restauran halal. Terus kami follow dia ke kedai tu. Sebab lapar sangat dedua pun order nasi. Sekali sampai portion dia macam mangkuk tambah. Aku berjaya settlekan separuh je. Yang lebihnya kami tapau. Masatu sakit kepala ku datang kembali.

#Dekat Tsim sha tsui terdapat banyak restaurant halal. Kebanyakkan restaurant ni terletak didalam banggunan atau Mansion. Tapi jangan risau sebab ramai Pakistani akan berkeliaran di sekitar kawasan tu untuk mempromosi restaurant mereka. Kalau ok, mereka akan bawa kita ke restaurant. Macam kejadian kami aritu, tukang masak sendiri yang turun padang buat promosi. Dekat Chungkin Mansion juga terdapat satu restaurant Pakistan yang halal.

#Harga makanan bagi aku setimpal dengan portion yang kita dapat. Sepinggan lebih kurang HKD 60

Nasi beriyani Ayam. Amma

Perut pun dah kenyang. Balik ke Hotel memang lega sangat dapat berehat dan luruskan. Sepanjang hari tak tidur. Kepala tak usah cakap la berdenyut-denyut. Tapi all the time aku senyum je dan menggagahkan diri sebab tak nak Hafiz susah hati dan rasa tak seronok masa aku tengah pening-pening lalat. Lagipun bukan senang nak pergi ke tempat orang. Kena la menikmati setiap saat. Lessons to be learnt kalau nak berjalan walaupun kena bertolak ke Airport seawal 3 pagi tapi perlu tidur walaupun sekejap. Aku tak tidur wei. Sampai ke Hong Kong terus menerus berjalan sampai ke malam semula.
xoxo

No comments:

Post a Comment