Monday, May 16, 2016

Perth-fect

Assalamualaikum
Ada satu malam pada bulan December 2016, AA buat promo hehe. Masa tu pulak Hafiz macam banyak duit je hahaha. Aku pun try lah simulate tiket ke Perth. Sekali dapat tiket murah sangat. Dua orang baru RM1100 returns. Sebelum tu MAS pun ada promo, tapi 900 seorang returns. Tetibe Hafiz bagi green light dan aku pun apa lagi proceed lah. Masa tu dah ada tiket bulan dua ke HCM dan bulan lima ke Beijing. Matilanakkk

Aku pun roger-roger lah ahli kumpulan yang akan pergi ke HCM bukan orang lain pun, muka muka itu jugak. Semuaaa teruja nak ikut. Macam biasa aku la yang bukak kaunter AA belikan tiket depa. Tapi ada yang dapat RM550 ada yang dapat RM650. Total ahli rombongan ialah sepuluh orang. Sembilan dewasa dan seorang kanak-kanak.

Ahli rombongan. Hehehe

Selama setahun ni kami startlah mengumpul cuti, mengumpul duit dan segala tok nenek maklumat. Semua perbincangan thru whatsapp. Lagi dua ke tiga bulan nak pergi ada beberapa kali aku dating dengan aziyan sebab nak finalized kan itinerary ke Perth dan nak kira segala budget disana. Ada beberapa perkara yang perlu diselsaikan sebelum pergi seperti --

#Visa
Untuk Visa, aku kumpulkan semua passport ahli rombongan dan e-mail pada Cik Intan eta.australia@yahoo.com. Kurang daripada dua hari dah dapat reply dan mereka dah proceed untuk Visa kami. Alhamdulillah semua approve dan setiap visa dikenakan caj RM20 sahaja. Visa ni nak print pun boleh kalau tak nak pun tak per. Dah nama electronic Visa kan.

Total per person = RM20

#Accommodation
Accommodation hanya boleh ditempah kalau dah ada itinerary yang sempurna dan dah confirm nak kemana dahulu. Kalau tak nanti susahlah, tempah hotel dekat utara tapi pergi keselatan dulu. Dalam trip kali ni kami tak stay dekat satu tempat. Ini adalah hostel penginapan kami sepanjang 5 hari dekat sana. Aku tempah melalui Agoda.com

Day 1 – Cervantes Holiday Homes
Total for 2 apartment = RM724.52 (RM80.50 / person)

Day 2 – Baywatch Manor Augusta YHA
Total for 5 rooms = RM1237.70 (RM137.50 / person)

Day 3&4 – Hay Street Traveller’s Inn
Total for 5 rooms = RM2223.74 (RM247.00 / person)

Additional USD 9 for transaction fees = (RM5 / person)

Total per person = RM470

#Transportation
Untuk transportation pun sama, kena ada itinerary yang sempurna dulu. Dalam trip kali ni, kami akan ke Carventas, esoknya ke Augusta dan seterusnya di Perth City. Perjalanan ibaratnya seperti, kita sampai di Kuala lumpur (Perth City), lepas tu kita ke perak (Carventas), lepas tu terus ke Melaka (Augusta). Nampak tak utara ke selatan perjalanan kami. Masa dekat HCM  rasa seronok betul reramai naik satu kereta sekali, barulah seronok share-share makanan dan boleh bersembang. Kalau asing-asing kereta rasa macam tak best pulak, tambahan semua jadi berganda, parking kena bayar dua, fuel kena isi dua kereta.

So, since kami 10 orang, kami decided nak amik van yang 12 seaters. Bila survey, Aries car rental yang paling popular dan murah.  Untuk car rental Aziyan yang uruskan. Kalau tak silap aku dia email sebulan awal, memula van tu dah fully booked. Down T_T Tapi akhirnya rezeki berpihak pada kami. Alhamdulillah

Commuter Bus 12 seaters
$411 -- 3 days car rental (Dec 2 until Dec 5)
$18   -- Non-Aussie driver license
$18   -- Baby car seat
$99   -- Insurance (Top cover)
$546
RM190 per person

Bond atau deposit jangan lupa yer. Amount bergantung pada saiz kereta. Kalau diiukutkan kami kena bayar $1000 untuk van tu. Jenuh jugak kalau convert dah jadi RM3000 lebih. Tapi sebab kami amik top cover insurance, bond kami cuma $200 je. Lega

Dah ada kereta mestilah ada minyak kan. Procedure dekat car rental tu, Masa bagi minyak penuh masa pulang mesti penuh. Sebab kiteorang akan keutara dan keselatan jadi kiteorang kena lebihkan sikit budget dekat fuel ni. Gigih tau google harga minyak dekat sana hehehe senang nak buat estimation.

Fuel
Estimation $340 / 3 days
RM120  per person

Kiteorang akan guna kereta untuk tiga hari je, hari seterunya akan menggunakan train dan bus. Sebelum tu kami ada buat research, ada bus yang percuma dekat sana. Tapi train kena bayarlah. Kami plan nak naik train untuk ke Freemantle jer. Lepas tu kena guna perkhidmatan taxi untuk hari last ke Airport. Dan jugak luggage makanan haruslah dikongsi bersama. Almaklung lah naik AA

Train:
Estimation $90
RM25 per person

Taxi Fare and Food luggage
From Perth CBD to Airport $90 untuk 3 taxi
RM30 per person
Food luggage 25KG (RM178) + balik 10kg (RM50)
RM25 person

Total per person = RM390

#Meal (Breakfast, lunch and dinner)
Semua benda kena darab dengan tiga. Pitam. Begitu jugaklah dengan makanan dekat sana. Tak mampu den nak makan hari-hari dekat kedai. Kalau sekali makan je boleh kenyang satu hari tak apa jugak. Ini kang Hafiz tiap dua jam cakap lapar. Ramai yang nasihat kalau nak jimat lebih baik masak yer. Lagipun trip kali ni pergi beramai-ramai so boleh lah bergilir-gilir memasak.

Aku siapkan menu untuk lima hari tu. Kena susun betul-betul supaya nanti boleh budget bahan mentah yang nak dibawa dan kesesuaian untuk makan makanan time tu. Kami bawak 7 kg beras tau boleh settle dalam masa 5 hari. Sejuk sejuk semua lapar. Walaupun masak campak-campak je. Itu lah pentingnya menyewa hostel atau hotel yang boleh memasak.
Untuk meal kami collect RM1OO termasuk sekali makan Fish and Chip dekat Freemantle. Apalah gunanya ke Australia tak merasa Fish and Chip kan

(Breakfast x 5 times) + (Lunch x 4 times) + (Dinner x 4 times)

Total per pax = RM100

Admission to the Jetty Train Ride: $12 adult / $6 child
       RM38 per person

Total per pax = RM160

Total Damage: Transportation, Fuel & Luggage + Hotel + Meals + ETA Visa + Admission Fees

= RM390+ RM470 + RM100 + RM20 + RM160 RM1140

Belum pergi dah habis seghibu. Hahaha
Tapi yang penting dekat sana nanti dah tak payah pening kepala nak collect duit itu dan ini. Cuma bawak duit shopping dan jajan je. Dan jugak duit emergency. Currency rate masa kami pergi

AUD1 = RM3.15

Semua total kami bahagi dengan sembilan orang dewasa sahaja.
Perth best. Walaupun ramai kata macam pekan pencen tapi aku suka ketenangan dekat sana. Teratur semua nya.

Next entry aku share full itinerary okeh.