Monday, February 8, 2016

Ni hoa ma Beijing - Part 2

Assalamualaikum

Day 3 (9 May 2015)
Harini kita sambung pengembaraan. Semalam lepas melawat masjid tertua memasing dah weak. Balik hotel makan dinner lauk brahim lepas tu tumbang. Hari ketiga ni segar sikit. Dan inilah saat yang dinanti-nanti dan sebab utama nak ke Beijing. Sebab aku teringin sangat nak tengok --

Great Wall atau tembok besar

Ada pelbagai cara nak kesini,

• Kita boleh ikut travel agent. Dekat hotel pun ada menawarkan pakej ni. Tapi yang aku tahu, kalau amik pakej memang depa akan bawa ke tempat yang diwajibkan singgah macam kilang sutera, kilang tea, kilang mutiara dan yang paling tak best lepak dekat great wall sekejap je.
  • Kita boleh naik bas. Yang ni aku tak sure nak naik dekat mana, aritu aku ada baca dekat satu blog ni.
  • Naik subway dan keretapi

Kami pilih hok cara yang ketiga. Great wall ni ada banyak entance. Kalau naik subway entrance paling dekat adalah Bandaling. Kalau ikut travel agent, ikut suka depa lah nak bawak ke entrance yang mana kan.

Perjalanan kami bermula pukul 6 pagi. Tapi dekat Beijing cerah awal, so pukul 6 pagi dah terang benderang. Kami ingat kami lah yang paling awal, rupa-rupanya dah ramai nau umat. Kami terlepas first train ke Bandaling. Nak ke Bandaling kita mesti naik Beijing North Railway Station (BNRS)

Zhangzizhonglu station - xizhimen station - BNRS (4y) - Bandaling ($1)

Tiket nak ke Bandaling cuma $1, tapi kena cekap dan pantas. Patut lah setengah jam sebelum berlepas, depa semua dah beratur, bukak jer pintu mencicit semua lari, rupa-rupanya nak berebut seat. cis. Untuk dua orang yang masih blur ni, memang duduk tepi pintu atas kertas surat kabo la. Free seating yer. Perjalanan dalam satu jam je.

Sampai je dekat Bandaling mulut dah berasap-asap, sejuk yakmat. Kali kedua terkena, dua-dua pakai cardigan je. Cuaca tak berapa cantik haritu, mendung je. Patut lah sejuk. Daripada station Bandaling kena menapak jugak ke Main Entrance. Tertonggek lah mendaki bukit. Tapi pemandangan Subhanallah. Cantik yakmat dan macam tak percaya je satu daripada seven wonders ada depan mata iols. Alhamdulillah great wall checked!

Aku ada terbaca ada cara mudah nak naik mendaki great wall ni samaada nak mendaki anak tangga atau naik pulley! yeay. Hiking with no effort hahahaha terus sampai ke tower 14. Pulley station ni kena jalan kebawah bukit, aku tanya information counter pun depa tak tahu, nasib baik lah ada papan tanda so follow je lah. So, mendaki kami naik pulley ni, turun barulah ikut tangga, So adil lah. Sebelum nak naik ni hujan turun lebat yakmat, down je rasa. Terpaksa beli baju hujan yang plastik tu.

Great wall ticket = 40 yuan
Single pulley = 80 yuan

Kalau dah berjaya mendaki tu, kita kena hadiahkan diri kita dengan medal dan cenderamata

Medal = 30 yuan
Arca great wall = 30 yuan
Baju hujan plastik = 5 yuan
Air = 10 yuan

Silk market

Dalam pukul 1.30 tengahari kami pun pulang. Memang kalau boleh nak lelama lagi dekat situ, tapi banyak lagi destinasi nak pergi. Lagipun orang ramai yakmat, pastu tinggi mana je mampu kami daki kan. Next destination adalah silk Market. Nak ke sini kena stop dekat Yonganli station line#1

Dekat Silk Market ni ada kedai makanan halal. Tingkat atas sekali dekat food court ada kedai pakistan. Layan jugak makanan dekat kedai dia, portion pun besar. Harga pun berpatutan. Kami siap tapau nasi beriani untuk makan malam hehehe.

Nasi briani = 45 yuan
Nan cheese = 22 yuan
Nasi briani bungkus = 35 yuan

Kami pusing-pusing sekejap dalam silk market sebelum bekejaran ke Hujialou station.

Wonderful acrobatic show
Destinasi seterusnya ke chaaoyang theater. Nak tengok acrobatic show. Tiket untuk acrobatic show ni aku dah booking thru e-mail, so just bawak reference jer dan bayar cash. Kena booking awal sebab kadang kadang show ni fully booked. Silap aku tak cukup study tempat show ni, exit dah betul tapi kami tersalah arah. Patut ke kiri tapi menonong ke kanan. Lelama dah jauh terpesong. Tanya orang semua tak tahu, maklum lah tengok kita pun macam alien. Lagi 15 minit nak start show, dan dah semakin pasrah, jalan terakhir terpaksa call je tempat theater tu. Terpaksalah aku on data roaming T_T. Kami kena patah balik ke station, semput nyawa den belari-lari anak tau, rupa-rupa theater tu sebelah station je pun T_T

Nasib baik show tu best, berbaloi jugaklah aku berlari-lari anak sampai keras kaki aku tau. Tak rugi pun bayar mahal.

chaaoyang theater = 190 yuan

Nak lebih info boleh google je Wonderful acrobatic show chaaoyang theater

Lepas habis show tu kami jalan-jalan lagi nak cari hard rock cafe. Tapi entah kenapa dah tak jumpa. Ataupun memang dah tak ada?