Monday, February 22, 2016

Anak itu rahsia Allah

Assalamualaikum

Lagi dua bulan adalah anniversary kami yang ke-empat tahun. Masih lagi berdua, masih lagi manja dan harapnya berkekalan hingga ke akhir hayat. Kadang-kadang dua-dua pun dah macam baby. Ntah camner la nak ada baby kan. Hidup dah sangat selesa selama empat tahun ni, bosan-bosan jom balik kampung, bosan-bosan kom tengok wayang, kang tetibe pegi beli tiket kapal terbang. Ntah kemana-mana aja kadang naik kereta kadang naik moto atau balik rumah bentang toto tengok tv tanpa ada gangguan. Kalau waktu-waktu kritikal tengah-tengah bulan gaji tinggal seratus dua je tapi boleh rilex. Hmmm

Itu lah kelebihan pada pasangan yang tak ada anak lagi, mungkin boleh dikatakan kelebihan sebab ada jugat kawan-kawan yang merungut tak boleh nak buat itu tak boleh nak pergi situ dan memang dah tak pernah cukup tidur semenjak menjadi ibu. 

Tapi setiap kelebihan mesti ada kekurangannya. 
Kami pun tak pernah sangka kami adalah salah satu pasangan yang dipilih untuk menghadap perjalanan S U K A R ini.
Bukan mudah nak kuatkan hati, nak kuatkan semangat, nak buang rasa cemburu dan nak hiburkan hati yang sunyi

Tapi apa lagi pilihan? Bukan semudah beli barang dekat pasaraya. Itu rahsia Allah.

Pernah balik kampung, jumpa dengan sorang opah ni, aku datang la dekat sebab nak bersalam

Opah : Kamu ni badan je makin gemuk tapi bila nak bertambahnya
Aku   : Jangan tanya saya, tu semua kuasa tuhan

Jarang aku menjawab, mungkin ini dah kali keberapa soalan yang sama datang dari mulut dia. Aku tak tahan. Selalunya aku suruh orang tu tolong doa daripada tanya soalan yang aku tak ada jawapan. Balik rumah je terus mengadu dekat emak. 

Bila aku dah balik KL, selang berapa hari mak call. Sembang- sembang sekali mak cakap aritu dia dah pergi jumpa opah tu. Mak cakap dekat dia --

Kalau anak saya balik nanti jangan la tanya soalan-soalan sensitif tu. Dia dah kahwin empat tahun ada suami pulak tu, takkan depa taknak anak. Ada la sebab kenapa depa tak dapat lagi. Sedih hati dia tu. Dia takut nanti dia terjawab dengan soalan yang tak sepatutnya.

Oh my rasa nak meleleh dengar mak cerita. My supermommy I LOVE U
Mak je paham apa perasaan nya

Jangan lah tanya soalan yang tak ada jawapan dekat kami, apakata tolong doakan sekali. Mana tahu dalam banyak-banyak doa, Doa awak yang Allah makbulkan?

Kalau tengok kami enjoy kami gelak-gelak, kami memang tengah layan flow. Apa lagi option yang ada, guling-guling atas lantai atau nangis murung boleh ubah keadaan ke? Big NO!

Lebih baik usaha tawakal dan doa. Itu lebih baik.

Enjoylah masa berdua ni. Ada hikmah


No comments:

Post a Comment