Friday, February 5, 2016

Ni hoa ma Beijing - Part 1

Assalamualaikum

** Entry ni dah tertangguh hampir setahun. Dah nak masuk anniversary ke 4 insyaAllah lagi 2 bulan. Hiks. Tapi nak habiskan jugak.

Alhamdulillah, kami dah tiga tahun as husband and wife. Happy third anniversary Sayang. I love u to the moon and back. Sudi terima i seadanya dan sama-sama kita harungi up and down in our marriage life. Bukan senang nak senang bukan senang nak bahagia. Terima kasih dengan cinta ini. Semoga kita kekal tabah menyulami hari-hari mendatang dan bahagia hingga ke akhir hayat.

Seperti tahun tahun yang lain, memang kami sengaja nak celebrate anniversary dekat luar, Alhamdulillah rezeki kami ada untuk itu. Jangan la kata kami berlagak atau ada ayat ayat sinis "baru baru kahwin boleh la, nanti dah tua nak cakap i love u pun susah" atau " masih berdua boleh la kang dah beranak pinak nak keluar makan pun susah". Kenapa tak doakan yang baik baik sahaja?
Allah bagi rezeki kami berjalan dulu. Kami terima dengan hati yang terbuka

Seperti biasa, percutian ke beijing kali ni pun berkonsepkan backpackers. Sebelum tu aku ada jugak mintak quotation daripada beberapa travel agent tapi aku rasa macam lagi berbaloi plan semua sendiri.

Aku beli tiket AA enam bulan awal, Memang pantang ada promo gamble je beli. Tiket ke Beijing walaupun promo tapi tak berapa nak murah. Returns ticket untuk dua orang RM1500. Nangis jugak lah sebab ni adalah tiket termahal pernah aku beli.

Untuk Accommodation aku pilih Dragon King Hostel berdasarkan pengalaman kawan aku dan review yang bagus dekat Agoda. Hostel ni berhampiran dengan subway. Memamg itu antara kriteria utama. Hostel ni aku booked thru Agoda.com.

8 May 2015 hingga 12 May 2015 = RM380.74

Hostel kami.

Bagi aku harga tu ok sangat sebab bilik selesa untuk berdua with private toilet dan keadaan hotel pun bersih. Hotel dekat Beijing agak mahal

Day 1 (7 May 2015)
Hari pertama adalah hari perjalanan je.
Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA)
07 May 2015, 7:00 PM

Beijing Capital International Airport (PEK)
08 May 2015, 1.05 AM

Day 2 (8 May 2015)
Kami sampai dekat Beijing pukul 1.05 am okeh. Alhamdulillah urusan imigresen lancor je. Subway bermula pukul 6.35 pagi. Nak tempah hotel macam alang-alang tambahan kenderaan yang available hanyalah teksi. So kami ambik keputusan untuk melepak dekat Airport sehingga subway memulakan operasi. Pengalaman pertama tau tidur dekat airport. Memang tak lena sebab asik terjaga. Lepas tu dok risaukan beg. Hehehehe

Pukul 5 pagi dah terang benderang. Masa tu dah tak boleh tidur, kami pun bergilir-gilir ke bilik air salin baju dan basuh muka. Salin baju je tau bukan mandi. Nak wee wee pun tak ada air inikan nak mandi. Nafas bior segar muka bior berseri hehehe
Dekat airport ada menyediakan air panas, breakfast maggi cup la kami subuh shafie tu

Ngam je pukul 6 pagi, airport kami tinggalkan. Plan pertama nak ke Hostel sebab nak letak beg. Subway terdekat dengan Hostel kami ialah Zhangzizhonglu station. Kemain susah nak sebut.
Dekat Beijing subway antara pengangkutan penting, macam biasa kepakaran membaca map itu penting, Kena tahu station mana nak turun dan nak transit.

Daripada Airport kami naik Airport Express Train (25 yuan) dan kena 2 kali transit untuk ke Zhangzizhonglu station (3 yuan). Tapi dekat sana tambang tak mahal, antara 2 ke 4 yuan je.

It's spring! Angin sejuk sepoi sepoi bahasa, I loike.
Kami pun berjalan kaki ke Hostel, lebih kurang 100 meter je. Sebab masih awal, bilik belum available, tapi receptionist benarkan kami letak beg dulu.

Dalam pukul 9 pagi kami start explore bandar Beijing. Destinasi untuk harini --

Tian An Men Square
Bordered by the great hall of the people chairman Mao's Mausoleum
Forbidden city
Niujie Mosque

Ketiga-tiga tempat yang pertama tu berdekatan antara satu sama lain, so boleh jalan kaki je. Cuma daripada hotel nak kesitu yang kena naik subway. Daripada Zhangzizhonglu station to Tainanmen west station #line1 (3yuan). Forbidden city ada entrance fees yer, masa aku pergi tu 60 yuan per pax. Boleh check dekat website dia sebab harga berbeza mengikut musim.

Sepatutnya dalam itinerary yang aku buat patut ke Temple of heaven, tapi terasa macam malas pulak nak pi so kiteorang ubah plan ke masjid Niujie. Rasanye masjid ni tertua di Beijing. Dalam keadaan majoriti beragama budha terselit masjid dah rasa bersyukur. Dekat kawasan masjid tu banyak kedai-kedai makanan halal tau.

Nak ke masjid ni pun kena naik subway tapi jauh sikit la nak kena menapak. Kalau ada modal boleh la naik teksi. Turun dekat station Caishikou exit#D. Sebelah kiri nampak China mobile building dan terus sahaja sampailah jumpa signboard NIU JIE. Dalam 1km jugak la kena menapak. Tapi sebab udara nyaman dan segar tak ada la rasa penat sangat.

Kami lunch dekat Niujie Halal food place. Dekat bawahnye macam pasaraya, dekat belah atas ada food court. Yang comelnye, awek-awek cina yang kerja dekat situ bukan pakai tudung tapi pakai ketayap. hahaha. Kalau pakai tudung pun terkeluar telinga. lawak lawak

lepas tu nak order makanan pun susah, dah macam ayam dengan itik. Chicken pun tak tahu apa. jenuh. Daripada kuli sampai ke boss semua tak tahu. Terpaksa lah aku mengepak macam ayam baru la depa paham. Tak boleh jadi ni, balik hotel kena google flash card bahasa mandarin. Jenuh

Portion makanan banyak tapi tasteless. Tawar weih. Tak sedap macam makanan cina muslim dekat Malaysia ni. Tapi bolehla buat alas-alas pewut.

Lunch at Niujie mosque
Nasi+ 3 lauk 22 yuan + Air 7 yuan + Pau 4 yuan

Lepas kenyang kami pi melawat masjid tu. Rupa-rupanya orang ramai baru habis solat Jumaat, hish rugi tak datang awal, sebab kiteorg ingat masa tu dah tak sempat nak solat Jumaat, so pergilah makan dulu, rupa-rupanya solat Jumaat start lambat. Tak der rezeki Hafiz nak solat jumaat dekat China. Lepas solat zohor dan bergambau sana sini kami pun balik ke Hotel. Semalaman tak tidur, kepala pun dah ting tong, jom balik tidur.