Monday, March 23, 2015

Seoul with my soul Day 4

Assalamualaikum

#Breakfast
Hari ni hari ke empat kami dekat Seoul. Sebelum memulakan perjalanan, breakfast dulu dekat hotel. Mengabiskan makanan yang kami bawak. Hari ni jugak hari terakhir kami dekat Myeongdong Town Guesthouse. Lagi dua malam nak merasa tidur hotel lain pulak. Sebelum memulakan perjalanan kami akan check out dan check in hotel yang baru terlebih dahulu.

Reality nya :p
Bye bye Myeondong Town Guesthouse

Dulu hotel ni dikenali sebagai Kimchi Guesthouse

Tengok la betapa sempoi hotel ni, nak check out pun letak kunci dalam bakul je. Hahaha
Hafiz kena pergi solat Jumaat harini. So sepatutnya tentative hari ni kami nak pergi melawat palace dekat Seoul ni, tapi takut terkejar - kejar dan kami tukar plan. Hari ni lebih lite and easy activities sahaja.

#Seoul Backpacker Hostel
Lepas campak kunci dalam bakul hahaha kami terus menuju ke hotel kedua. Hotel kedua ni dekat area Namdaemun. Station subway terdekat adalah Hoehyeon station exit gate#4. Seoul Backpacker Hostel mahal sikit daripada hotel sebelum. Beza dalam RM30 semalam. Tapi hotel yang kedua ni lagi molek, heater dia pun berfungsi dengan baik. Memula kami masuk bilik tu hangat pijor weii, sampai kena mintak remote air-cond. Tapi receptionist kata tak boleh bagi sebab sekarang musim sejuk dan mereka tengah on heater.

Lepas tu aku kata dalam bilik tu terlalu panas dan dia suruh aku bukak tingkap. Aku bukak kecik je tak lama lepas tu terus sejuk satu bilik. Suhu aircond cuma 16 celcius tapi suhu dekat luar pada masa tu 2 celcius je kot.

Myeondong >> Itaewon

#Itaewon
Selepas selesai check in, kami terus gerak ke Masjid besar dekat Itaewon. Macam biasa perjalan diteruskan dengan Subway. Sampai je dekat Insadong aku terigin nau nau nak makan ais krim turki ni, macam giler kan musim sejuk pergi makan ais krim. Tapi ku nak merasa pengalaman abang jual ais krim ni main lambung-lambung ais krim tu.

Abam eskrem bergurau senda
Lepas tu terseksa nak mengabiskan sebatang ais krim dalam suhu 2 celcius hahaha. Masjid tak jauh dari kedai aiskrim ni dan restoran Murree yang kami makan semalam. Hari ni Hafiz dengar khutbah bahasa omputih tau hehehe dan ramai jugak jemaah yang datang. Sampai ada yang kena solat dekat luar. Sementara tunggu Hafiz selesai solat jumaat, aku duduk luar dan bersembang-sembang dengan sorang kakak ni yang datang dengan family untuk bercuti. Aku sangat kagum pada family yang datang beramai-ramai. Macamana la depa kumpul duit hehehe

Depan Masjid
Pemandangan dari Masjid
Jemaah yang hadir
Sedekah dari masjid. Roti dan susu

Itaewon Station >> Dongdaemun Station Exit#8

#Cheongyechon Stream
Destinasi seterusnya ke Cheongyechon Stream. Aku ada baca jugak sejarah pasal sungai ni, yang dahulunya terbiar dan sekarang dah dibaik pulih. Cantik pulak tu. Air jernih sangat-sangat tau. Kalau la sungai klang boleh buat macamni. Banyak aktiviti boleh buat dekat sini. Sebelum aku datang ke Seoul aku nampak ada orang post dalam facebook pasal pesta lantern yang diadakan dekat situ.
Kat sini boleh datang siang ataupun malam. Kalau malam tempat ni meriah dengan cahaya-cahaya lampu.

#Ikan bakar Dongdaemun
Alang-alang kami dah ada dekat dongdaemun, kami nak merasa makan ikan bakar yang hebat diperkatakan itu. Sebelum ni aku google dan banyak study direction nak ke sini. Macam nak ambik exam pulak kena study kan. Yela, kami jalan sendiri-sendiri tak pakai travel agent jadi semua kena well prepared. Malam semalam kami dah datang kesini dalam pukul 9 malam tapi kedai tu dah tutup.

Tak susah pun nak kesini, sampai je dekat station Dongdaemun exit#8, lepas tu kita akan nampak JW Marriot sebelah kanan dan Cheongyecheon stream sebelah kiri. Jalan je terus akan nampak Dongdaemun Shopping complex sebelah kiri dan sampai ke hujung belok kanan. Jalan terus kita akan nampak gerai-gerai dekat tepi jalan, sebelum gerai-gerai tu ada selekoh ke kiri. Kedai-kedai ikan bakar tu dekat dalam selekoh kiri tu la.

Simpang kanan tu bertentangan patung ni
Lorong selepas Dongdaemun Shopping Complex Dongdaemun Shopping complex
Lepas je deretan motor tu belok kiri
Banyak deretan kedai, kami pilih no 2
Ni set untuk 2 orang dan kami tambah sotong sambal
Lunch = 20 000 won untuk dua orang

Selepas selesai makan, kami pun jalan-jalan sekitar Dongdaemun. Sekarang musim sejuk, kedai-kedai pun banyak menjual baju-baju untuk musim sejuk. Memang lawa lawa dan murah. Tapi kalau beli nanti nak pakai dekat mana? Malaysia bersuhu 32 celcius okeh.

Hafiz pun terjebak buat cermin mata dekat sini hehehe. Ada banyak pilihan yang murah dan yang mahal. Siap 10 minit je tau.

Dongdaemun Station > > Seoul World Cup Stadium Station

#Seoul World Cup Stadium
Hafiz teringin nak tengok World cup stadium. Dekat Seoul pukul 5 petang dah mula gelap. Gigih kami laju-laju turun naik subway. Bila keluar je dari World cup stadium station hari dah gelap gebumin T_T
Sian Hafiz. Tapi kami tetap jalan-jalan sekitar stadium dan dekat bawah stadium ni ada shopping mall.

Seoul World Cup Stadium Station >> Honggik University Station

#Seoul Hello Kitty Cafe
Destinasi seterusnya adalah Hello Kitty Cafe hewhewhew. Aku bukan peminat tegar Hello kitty tapi dah alang-alang sampai dekat sini apa salahnya kan kan kan. Subway yang terdekat adalah Hongik University Station. Rupa-rupa nya Hello kitty cafe dah pindah ke banggunan yang baru.

Bersusah payah jugak kami menumpang kasih wifi free kedai-kedai yang ada dekat situ untuk dapatkan Map ke Hello Kitty yang baru. Masih lagi dekat kawasan hongik University. Tapi kena menapak seplo minit dari banggunan yang lama. Dekat sini ramai student-student university. Kebetulan kami datang pada malam Sabtu, jadi boleh tengok la anak-anak muda dekat sini berhibur. Depa suka basking tepi jalan lepastu ramai pulak orang dok layan. Memang sesak macam Myeongdong.

Kat sini akan layan waffle dan Hafiz pulak minum air comei. Lepastu sawan sekejap dekat kedai souvenir Hello Kitty. Semua comei-comei belaka.

Banggunan lama
Yeay! Ni yang baru
Mari kite cuba
Anak - anak muda berlibur

Lepas tu kami terus balik ke Hostel dan sambung untuk hari yang kelima pulak.