Friday, March 6, 2015

Seoul with my soul Day 3

Assalamualaikum

#Breakfast
Sebelum memulakan perjalanan, mari kita sarapan dulu. Pagi ni kami makan roti gardenia + serunding daging + spicy tuna dan secawan hot chocolate. Semua nya dibawa dari Malaysia.

Destinasi kami untuk hari ni ialah Everland theme park. Dekat Seoul ada dua theme park yang fofular iaitu Everland dan  Lotte World. Sebelum ke Seoul aku baca review pasal kedua-dua theme park ni, kata mereka Lotte world lebih kepada indoor theme park seperti theme park dekat times square dan Everland theme park di kawasan yang terbuka dan seperti Disneyland. Dekat Everland ada sebiji roller coaster yang memang anchor. Itu yang hafiz nak sangat naik. Aku tidak lah

Hyehwa (Line 4) >> Dongdaemun history culture park >> wangsimni (Line Bundang) >> Giheung (Line Everland) >> Exit Hoendae, Everland

Hoendae Subway Station dah nampak kecomelan Everland
#Everland Theme Park
Sejam jugak perjalanan kami turun naik subway nak ke Everland ni, sampai mengantuk ngantuk dalam train. Hahaha. Selain daripada naik subway, ada jugak yang naik bas. Bas ni kena ambik dekat Gangnam Station. Tapi kami naik Subway je, dekat last Hoendae station ada shuttle bus disediakan.

Akhirnya sampai

Bayaran masuk = 46 000 won untuk seorang

Sebelum kesana, rajin rajin la check website Everland [here] sebab kadang-kadang ada discount voucher untuk foreigner. Macam aku aritu dapat 37 000 won per pax. Cara nya mudah je, download voucher dan print. Nanti tunjuk voucher tu dekat kaunter tiket.

Everland ni boleh tahan besauuu. Ada macam-macam permainan dan pertunjukkan. Aku rasa posing-posing pun dah boleh ambil masa satu hari. Semua tempat cantik-cantik dan kalau nak main permainan,  macam biasa lah kalau pergi theme park macam ni, kalau tak queue sepanjang 1km tak sah okeh. Aku malas nak beratur dan main permainan yang boleh buat aku biul sepanjang hari. Pengajaran dekat Disneyland Hong Kong dulu sangat mematangkan hahaha. Hafiz muka tak puas hati hahaha.

Aku ajak dia masuk safari. Hok ni best giler okeh, binatang semua dia lepaskan dan kita akan tour naik bus. Memang real la nampak singa dan beruang dok mengesel-gesel badan dekat bas. Manja sangat tau. Rasa nak turun je gomol gomol.

Lepas tu aku ajak Hafiz main menda alah ni hahahaha. Memang kena bahan je la sebab semua mainan yang aku nak main langsung tak mencabar. Pedulikk
Tapi agak menyesal jugak la walaupun tak mencabar, tapi musim musim sejuk ni pergi main mainan yang ada percikan air, habis seluar aku basah dan kesejukkan. ciss

Bagus dekat Everland ni ada menyediakan surau, Alhamdulillah. Walaupun campur lelaki perempuan tapi at least ada juga effort depa nak buat surau kan.

Solat pun macam Micheal Jackson, cejuk yer?

Nampak tak track roller coaster dekat belakang tu? Itu la roller coaster impian Hafiz. Sebelum ke Seoul asyik bukak youtube tengok roller coaster ni. Tapiiii sayang nya tak dapat naik. Bukan salah aku yer, aku rela je tunggu dia dekat bawah kalau dia nak naik tapi sebab masa tu "Heavy windy" kata amoy korea tu. So roller coaster ni terpaksa ditutup. Sob sob sob

Kawasan Everland ni berbukit-bukit, masa nak naik bahagian atas semula, kami try naik cable car ni. Sejuk yakmat okehhh. Kebas seminit kaki aku

#Lunch
Sebelum bertolak ke Everland ni, aku ada cakap dekat Hafiz, nak bawa maggi tak tapi dia kata tak payah dan aku pun ikut je la hadoi. Everland kawasan terbuka ok, angin dia memang sejuk sangat-sangat. Muka tangan semua rasa kebas. Perut lapaq tak usah cakap la. Nak cari kedai halal dekat dalam everland ni memang nan hado. Aku kalau lapar ok lagi, Hafiz kalau lapar memang merunsingkan. Masa tu memang aku pulang paku buah keras la kan. Kalau aku bawak maggi tak ada la kami kebuluran. Hahaha

Kat sana kami terpaksa makan churos, waffle dan jangung bakar je untuk alas perut. Bismillah lah banyak-banyak. Kalau nak ke Everland bawak la makanan atau kudap-kudapan ok

Semakin petang semakin sejuk, aku dah tak sanggup nak queue main apa-apa permainan lagi. Aktiviti seterusnya adalah bergambar sampai lebam gitu. Bukan selalu datang sini kan. Terima kasih tripod. Kalau dia boleh bercakap mesti muntah ijo dah

Lebih kurang pukul 7 petang kami berangkat pulang. Kami naik shuttle bus yang sama dan naik subway ke Itaewon. Dekat Itaewon ada masjid besar tau, dan dekat sekeliling masjid tu ada banyak restaurant halal pak arab. Boleh dikatakan mini arab di seoul jugak la.

#Itaewon
Dekat subway station ada banyak jumpa orang jual Manjoo Hana ni. Rasa dia sama macam kaya ball dekat Malaysia, tapi dekat sana depa buat bentuk jagung dan bentuk ikan pun ada. Makan pulak panas-panas hadoi sedap nya. Bau dia pulak memang mengacam abis, memenuhi setiap ruang station subway ni hahahah

Napa kulit aku macam flawless je dekat sana

Keluar sunway Itaewon exit 3, Jalan terus dan kita akan nampak banyak kedai-kedai arab. Lepas tu belok ke kanan dan jalan mendaki bukit.

#Dinner
Banyak review daripada blogger pasal Murree Restaurant ni, jadi mari kite try. Restoran ni ada tanda halal tau dan masuk je kedalam kemain ramai orang malaysia. Hahaha ada yang datang untuk kerja, ada yang datang dengan kawan-kawan ada yang datang dengan family. Ada yang tanya dekat kami, student sini ke? Oh maiii laku lagi ke muka aku macam student? Hahahaha mungkin sebab kami berdua je.

Dekat Hong Kong dulu, setiap hari makan nasik arab. Sampai tertanya-tanya kita pergi China ke negara arab, jadi kali ni memang tak nak makan makanan lain selain daripada makanan Korea. Dekat Murree pun aku order bibimbop. Sedap! Hafiz pulak order bulgogi

Dinner = 20 000 won untuk dua orang

Dekat sekitar Itaewon ada banyak kedai runcit. Senang nak dapat stok makanan hala dekat sini, mungkin untuk kemudahan orang islam dan pelajar-pelajar islam dekat sini.

Hafiz sibuk nak cari sikat hahaha kata nya rambut dia tak hemsem tak ada sikat. Biorkannn. Lepas tu kami patah balik ke station subway dan balik ke hotel.