Monday, September 22, 2014

Mangsa Peragut

Assalamualaikum

Entry ni sepatut nya aku up masa bulan Mei aritu tapi dah la terperam. Huhu

Setiap tahun 29 Mei adalah hari istimewa untuk bondaku yang terchenta. Selamat hari jadi emak :D
Semoga sentiasa bahagia, gembira dan dirahmati Allah swt. Mendoakan Emak sentiasa dalam  kesihatan yang baik supaya Emak boleh terus beribadat kepada Allah swt dan menunaikan tanggungjawab sebagai seorang muslimah. Dan doakan anak-anakmu jugak! I LOVE U

Kadang-kadang bila kita dah rasa selesa dengan apa yang kita ada, Allah akan hantar sedikit dugaan. Aku percaya ada hikmah di setiap yang berlaku. Aku percaya musibah yang menimpa sebab nak suruh aku beringat-ingat semula.

Tahun ni, aku diberi sedikit dugaan. Sob sob sob. I'm officially snatch theft victim T_T
Dalam perjalanan dari Open car park ke Office yang jarak lebih kurang 200 meter dan aku dah menggunakan jalan tu lebih 3 tahun. Kereta dan motor lalu lalang seperti biasa dan ada juga pejalan kaki yang lain.

Pagi tu aku cuma bawak handbag. Masa keluar kereta teragak nak ambil payung. Biasa la pagi-pagi, baru 80% sedar, lagi 20% masih kat atas katil. hahaha.  Masa tiba dekat simpang tiga tak jauh dari car park tetiba aku rasa macam ada orang pegang bahu aku dari arah belakang. Semua berlaku dalam sekelip mata. Aku tak dengar pun bunyi motor, aku cuma rasa ada orang nak tarik beg je.

Aku pegang kuat-kuat handbag aku tu, tapi peragut tu hebat tau. Handbag aku tu dah la berat, ada purse, samsung tab, handphone, ubat, bedak, lipstick, yoko yoko, yassin, kunci kereta, kunci rumah dan macam-macam khazanah lagi. Kena pulak pagi tu aku sempat masukkan dua biji buah apple tau. Boleh bayang tak berapa berat nye beg tu. Tapi dia berjaya grab tau. Aku terasa tali beg tu terputus itu yang dia berjaya bawa lari beg tu. Dan dia seorang diri je!

Aku jerit tau. Tapi apakan daya. Kalau dia patah balik dan pulangkan semula handbag aku memang aku salam siap cium tangan la. Aku nampak dia berlalu pergi macam tu je. Masa tu aku macam tersedar yang aku dah kena ragut. Kat tangan cuma ada payung. Ada la jugak orang yang lalu lalang dekat situ bertanya. Yela dah tengok aku macam orang hilang arah kan.

#Blocked all bank cards immediately

Aku fikir, kalau aku kejar orang tu pun tak guna. Aku terus berlari naik office. Nasib baik dah ada colleague yang dah sampai. Aku mintak dia listkan semua no talifon customer service bank. Aku kena block semua kad-kad yang ada. Masa aku dok sibuk call bank, aku teringat yang kunci kereta ada dalam beg, apa akan jadi kalau si peragut tu datang balik curi kereta aku pulak ?????

Masa tu aku mintak tolong colleague untuk pergi pesan dekat Nepal yang jaga carpark supaya jangan bagi sesiapa bawa keluar kereta aku. Selesai je block semua bank cards, baru la aku call Hafiz. Aku percaya kalau aku call dia dulu sebelum aku call bank, dia akan suruh aku buat benda yang sama jugak. Blocked all bank cards!

#Laporan Polis

Aku mintak pertolongan colleague untuk hantar aku ke balai polis. Macam biasa la buat report, bagi statement dan itu ini tapi yang sedih nya dalam keadaan aku tinggal sehelai sepinggang, mereka tetap mintak RM2 untuk endos report T_T Dengan rasa tak malu terpaksa pinjam duit daripada colleague aku. Laporan polis penting untuk buat cards replacement.

#Simpan Spare Keys dekat tempat lain

Masa call Hafiz tu aku rasa sangat sedih tau. Masa kejadian dia masih lagi di Terengganu. Lepas tu aku terus call Along mintak dia hantar kunci spare kereta aku. Nasib baik la satu kunci spare aku letak dekat rumah dia.

Hafiz balik ke KL serta merta.  Sepatut nya, minggu tu aku akan ke Terengganu dan kami akan ke Pulau perhentian. Tiket flight dah beli, hotel dah booked T_T
Tapi bila bincang semula, kami patut postpone dahulu percutian tu. Baik settlekan dulu pengenalan diri semua. Itu la nama nya kita merancang Allah yang tentukan.

# Kes ragut tak perlu bayar penalti untuk buat Kad pengenalan dan kad-kad yang lain.

Minggu yang sepatutnya aku berenang-renang dengan penyu dan baby shark, aku terpaksa beratur dekat Jabatan Pendaftaran Negara tau! Tapi nasib baik aku tak perlu bayar denda kad pengenalan dan lesen hilang. Special exception untuk kes ragut. Apa-apa pun kena settle kan I.C dulu, sebab apa-apa urusan dengan bank memerlukan I.C betul. Sementara tak layan.

Kebetulan petang hari kejadian tu emak dan ayah sampai dari Kampung sebab mak ada check up dengan IJN. Kebetulan hari yang sama dengan hari jadi emak. Malam sebelum kejadian aku plan macam-macam nak beli cake untuk celebrate hari jadi mak. Semua tinggal kenangan, duit pun dah ilekk.

Bersyukur sebab aku tak cedera, walaupun aku rasa sakit-sakit badan jugak. Sementara menunggu Hafiz ambil kunci dekat adik aku (Nasib baik Ap ada kunci rumah) aku pergi gunting rambut. Tak tahu kenapa aku nak gunting rambut pulak. Hahaha tapi aku rasa lega gila dapat gunting rambut dan dapat massage dekat tengkuk. Rasa lapang sikit kepala.

Now aku rasa macam seriau je orang atau motor yang lalu sebelah aku. Dua tiga hari jugak aku terasa-rasa macam ada orang pegang bahu aku. Now dah ok sket. Bye-bye handbag.

Hati-hati ye semua, kes ragut boleh jadi dekat mana-mana. Orang lain keluar pagi nak cari rezeki yang halal, ada diantara kita yang keluar awal jugak tapi nak ambil kesempatan. Halal atau haram duit yang dia dapat antara dia dengan Allah. Yang pastinya aku memang sakit hati dengan peragut ni.

Kenangan dengan Beg Anniversary T_T

No comments:

Post a Comment