Thursday, October 24, 2013

Destinasi Air Asia ke Jakarta - Bandung

Assalamualaikum

Selamat Hari Malaysia uolss. Kali ni aku celebrate Malaysia's day dekat Bandung. hehe
Rezeki bulan September ni bos aku ajak pergi company trip ke Jakarta -Bandung. Family member's invited. Tapi sebab company kami based on support, so tak boleh tutup kedai lama-lama. Bos ambil kesempatan cuti 3 hari sempena hari Malaysia. Pada mulanya nak direct ke Bandung tapi sebab short notice tiket KL to Bandung too expensive.

Sabtu!
Flight kami ke Jakarta pukul 7 pagi. So, pukul 3 pagi dah kena keluar rumah menuju ke LCCT. As usual, parking kereta jauh sikit sebab nak bayar murah. KL to Jakarta mengambil masa 2 jam. So kami sampai di Terminal 3 Soekarno–Hatta International Airport pada pukul 9 pagi waktu Malaysia bersamaan pukul 8 pagi waktu Indonesia.

Airport Baru Jakarta
Bagus AirAsia Indonsia sediakan bas daripada kapalterbang ke terminal
Kami terus bertolak ke Bandung dengan menaiki Bus yang dah disediakan oleh Pak Daniel si pemandu pelancong untuk 3 hari ni. Jakarta ke Bandung ada highway dan ada tol okeh. Menurut pak Daniel kiteorg boleh sampai dalam masa 3 jam tapi macam lebih je. Sesampai je Bandung kami terus menikmati makan tengah hari dekat restoran Nasi Padang Sederhana. Memang favorite aku la kan.

Ahli rombongan!
Bas kami

#Pada hujung minggu, boleh dikatakan ramai penduduk Bandung akan turun ke Jakarta untuk shopping dan makan-makan. Jalan jem hanya Allah je yang tahu.

Destinasi seterus nya adalah pertunjukan permainan Angklung di Saung Angklung Udjo. Memula tu aku budget cam haish ni mesti bosan habis. Tapi ternyata tanggapan ku salah. Soooo much fun okeh. Depa dah modenkan permainan angklung ni. Siap boleh main lagu omputih lagi tau. Dan lagi kiut sebab semua pemain-pemain angklung tu adalah kanak-kanak.

Pak Daniel kata kanak-kanak tu anak tempatan yang diajar bermain angklung daripada umur 2 tahun sehingga masuk Universiti. Ilmu dapat dan duit poket pun hado. Ada sorang budak ni main angklung macam Maksim main piano. Hebat mu dik!

# Ada jugak pertunjukan wayang kulit dan persembahan nyanyian dari kanak-kanak disini. Penonton juga diberi peluang untuk bermain Angklung. Untuk maklumat lanjut sila refer Saung Angklung Udjo.

Untuk dinner kami menikmati seafood. Not too bad. So so ja bagi aku. Makan dinner atas bukit ye dok confirm tak fresh mana pun. Lepas semua kekenyangan kami bergerak ke Hotel. Kami menginap dekat Sensa hotel. Hotel ni terletak di jalan chempelas. Hotel ni bersambung dengan shopping mall. Tapi malam yang kami sampai ada concert dekat shopping mall tu. Jem nauzubillah. Perjalanan 800M ambil masa sejam setengah. Sampai je dekat hotel kedai pun dah tutup. Punoh hari pertama nak explore jalan chempelas T_T .

kemain yer
#Jalam chempelas tempat terkenal untuk memborong barang berjenama dengan harga yang super murah. Orang kata syurga untuk jeans, t-shirt, kasut dan sebagainya. Daya tarikan kedai-kedai dekat sini, depa letak character kartun yang besar-besar seperti Spiderman, Superman dan sebagainya dekat kedai masing-masing.

#Kedai-kedai dekat jalan chempelas dibuka seawal jam 9 pagi hingga 9 malam.

Ahad!
Keesokkan hari nya, jadual kami bermula seawal 8 pagi tau. Pak Daniel kata pukul 8 pagi dah ada atas bas, jadi pukul 7 pagi dah kena turun breakfast. The foods soooo good! Sedap sedap habaq ang. Perjalanan diteruskan ke Tangkuban Perahu. Menurut pak daniel Tangkuban bermaksud terbalik. Jadi, Tangkuban Perahu bermakna Perahu terbalik. Baca sini kalau tak percaya - Tangkuban Perahu. Hahaha.

#Bus tak boleh naik sampai ke puncak so kami kena transit menaiki van pulak. Banyak Van yang disediakan. No worries

#Tangkuban perahu ni salah satu gunung berapi yang masik aktif di Bandung, jadi daya tarikan dekat sini adalah kawah gunung berapi. Udara sangat sejuk dan busuk :p

#Tangkuban Perahu ni terletak di atas puncak, udara dekat sini sama seperti Cameron Highland cuma jalan nak naik lagi baik dan lurus.
#Perjalanan mendaki gunung kita menyaksikan "beautiful panorama, tea plantation and tropical forest bak kata dalam itinerary aku

Indah sungguh ciptaan Allah swt. SubhanAllah! Dekat atas puncak ramai sangat yang menjual souvenir tapi memang kena mintak tawar kaw-kaw. Sebab harga mula yang depa letak memang tak masuk akal. Kena cekik kuat-kuat tengkuk depa dulu lepas tu baru lepas selow-selow. hiks

Seterusnya kami menuju ke kolam air panas. Aktiviti yang ini aku rasa macam biasa-biasa je sebab dekat Malaysia pun berlambak kolam air panas. Pak Daniel cakap inilah rombongan paling kejap lepak dekat situ. Maybe memasing dah tak sabau nak mendermakan duit juta-juta dekat Factory outlet.

Masa perjalanan mendaki sangat smooth je, kurang daripada 2 jam dah sampai. Tapi masa nak turun adess macam siput. Kami singgah makan tengah hari dulu dan kali ni menu kami adalah makanan sunda. Aku tengok macam sama je dengan masakan melayu. Selepas tu perjalanan diteruskan ke Pasar Baru.

Aku macam dah tak sabar nak ke Pasar Baru. Tapi Pak Daniel kata kalau sampai di Bandung pukul 5pm, pasar baru terpaksa batal. Dah la masatu jalan jem terkedek-kedek. Aku berdoa je supaya sempat la sampai depan pasar baru sebelum pukul 5pm. Yeay, kami berjaya sampai pukul 3.30 pm dan kami ada satu jam setengah untuk shopping. Nasib baik aku pakar dalam bab bargain harga ni. So, semua yang ada dalam list berjaya!

#Pasar Baru: Shopping mall 5 tingkat yang menjual segala keperluan seperti kain pasang, telekung, baju muslimah dan sebagainya. Dekat sini syurga untuk kain lace. Murah wei. Border lace 10M = RM30. Waktu urusniaga dekat Pasar Baru ni bermula 9 pagi sehingga 5 petang

Selepas pasar baru kami pak supir bawak kami singgah dekat 2 Factory outlet. Aku memang sawan habis la kan. T-shirt berkolar nike baru 85 000 Rupiah bersemaan dengan RM23. Aku berjaya beli sweater kait (Untuk next destination maybe :p) dengan harga RM70. Blouse Zara RM30..grrrrr

Sawan sawan sawan. Rasa nya 3 jam dekat dua Factory outlet tu memang tak cukup. Tambahan pula, dekat bandung ni berlambak lagi Factory outlet. Aku rasa kena ada lebih daripada one whole day untuk jelajah setiap factory outlet ni. Aku pergi 2 je ni pun dah cukup sawan.

Lepas tu kami menikmati makan malam ala-ala Chinese food. Hok nie sedap! Aku suka makan Chinese  style.Sampai semula ke hotel dah pukul 10 malam, dan again! Jalan chempelas already closed T_T

Isnin!
Flight kembali ke dunia sebenar pukul 6.30 petang tapi disebabkan pak daniel tak nak ambil risiko bertolak lambat daripada bandung so pukul 7 pagi dah memulakan perjalanan  je Jakarta Nangis T_T
Tak dapat enjoy breakfast. Kami sampai dekat Jakarta pada pukul 11.30 pagi dan terus menuju ke ITC Chempaka Mas. Aku tengok dari luar macam grand. Aku ngan hafiz budget macam ada kedai barang berjenama la kan. Tapi macam hampas ja. Kedai dia ala-ala komplek PKNS je.

Tapi sempat jugak la aku membeli langsir untuk rumah baru nanti. hahaha kat mana-mana pun sempat ja. Murah wei, 2 panel for RM60. Tak sama dengan Malaysia okeh sebab kain dia memang super tebal.

# Banyak lagi shopping mall dekat Jakarta ni, kami singgah di  ITC Chempaka Mas sebab paling dekat dengan Airport. Boleh check dekat sini- Shopping mall Jakarta
#Jem di Jakarta dan Bandung susah nak dijangka, even Pak Supir warga tempatan pun takut untuk ambil risiko.

Pak daniel cakap, hampir 70% orang jakarta shopping dekat bandung. Bandung punya koleksi memang sangat updated dan murah. Dibandingkan dengan baju-baju dekat Jakarta ni. Sendu
Aku tak ada hati nak beli baju kat situ.

bye-bye sensa hotel
Sebelum balik kami sempat makan tengah hari di restoran hotel berhampiran dengan Airport. Nasihat aku la, kalau nak pergi Jakarta Bandung kena ada at least 5 hari. Baru la puas nak berjalan dekat bandung dan jakarta.  Bandung tempat yang cuaca nya sejuk-sejuk gitu, kita memang akan rasa segar je. Dan berbeza dengan tempat-tempat lain yang aku pergi, aku menyimpan hasrat nak datang lagi. Hahaha

Lagipun ini kali pertama ikut trip, best juga sebab follow je orang. Tak payah pening fikir tempat nak makan, nak jalan dan nak tidur. Hehehe

Selemat berjalan dan bershopping :D

1. Salam,
    Jom pegi bandung murah jer 199rm per person for 3day 2night (included hotel, transport, and entrance fee)

Tentative Program
    Day1
    *Tiba di airport Bandung
    *Pasar Baru trade center
    *Lunch Check in Hotel
    *Toko Tiga ( Branded Jeans )
    *Membeli-belah di Factory Outlet
    At Jalan Riau (Heritage,
    Cascades,The Summit, For Men, The Stamp,Terminal Tas, dan The
    Secret )
    *Dinner dan kembali ke Hotel

Day2
    *Gunung Tangkuban Parahu
    *Ciater Hot Spring
    *Kebun Strawberry and tea park
    *Lunch
    *Membeli-belah di di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
    *Membeli-belah di Jalan Dago (Grande, Episode, Edward Forrer, Natural, etc)
    *Dinner & kembali ke Hotel

Day3
    *Check out Hotel
    *rumah kain sulam kat taman kopo
    * cibaduyut-shoes and jacket leather original
    *Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
    *Airport transfer

Term and condition
    *included transportation for 3day2night type kereta 7seater all included
    *included 3 room deluxe ~king bed size hotel 3star also include free buffet breakfast
    *included entrance fee tangkuban perahu sahaja
    *Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
    *minimum 6 pax
    *not included ticket flight and airport tax
    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung

Mohd Tony
    Whatapps / call / sms :
    +62 858 6137 8328 (fast response)
    Email :
    Tonytransportbandung@gmail.com

2. Pre order bagelen @ brownies kartika sari dan amanda fresh from bandung.