Sunday, November 20, 2016

Perth-fect Part III (Final)

Assalamualaikum

#DAY3

Sudah masuk hari ketiga kami dekat Perth dan semakin jatuh hati dengan muka bumi nya. Rilex jer tau ntah la ekk aku memang jatuh hati dengan tempat macamni. Walaupun sebelum pergi ada orang cakap Perth tak best, napa pergi Perth, bandar pencen dan sebagainya. Hehehe

Pagi ni kami breakfast nasi goreng okeh. Kami bawak perencah segera adabi tu je, tapi laku jugak. Konsep dia mudah, sejuk mesti lapo hehe

Flinders Bay

Pagi ni kami akan kembali semula ke Perth city. Sekejap je kan itu yang rasa tak puas. Mungkin dimasa akan datang kena stay at least 2 malam, Huhuhu.
Augusta ni tepi laut tau, memang kawasan ni macam mendamaikan je, selepas check out kami pergi berposing-posing dekat Flinders Bay. Cantik SubhanAllah Air warna turquoise tiffany okeh. Tapi macam yang semua sedia maklum, laut dekat Australia ni ada shark. Hampir setiap tahun ada je orangg yang mati kena makan dengan shark. Tapi kalau setakat dekat gigi air tak ada la kot hahaha

Masa tengah sakan posing tetiba ada mat salleh datang suruh kami naik sikit bahagian atas. Katanya ada 2 ekor dolphin  terperangkap dekat kawasan berbatu. Kami pun apa lagi bergegas la jadi wartawan. Sian tau dolphin tu, berpusing pusing dekat kawasan yang sama. Mungkin time dia masu tu aur tengah pasang tapi masa nak keluar air dah surut. So dia tak boleh melepasi batu-batu tu. Kami ingat kami je jakun rupa-rupa nya semua orang kampung pun turun sebab depa pun jarang tengok hehehe. Kira nye Allah bagi bonus rezeki nak tengok dolphin dekat-dekat. Alhamdulillah

Kami tak tunggu lah sampai dolphin tu selamat, sebab banyak lagi destinasi nak pergi.

Cape Leeuwin Lighthouse

Seterusnya kami akan ke Cape Leeuwin Lighthous. Aku suka giler tempat ni hehe semua tempat ko suka hehehe. Kalau tempat ni belakang rumah aku je, hari-hari aku lepak sini. Boleh tengok pertembungan dua laut. Lepak-lepak mengadap laut. Haishh impian nye. Ada bayaran masuk dikenakan.

Syok giler lepak dekat sini. Tenang je

Flinders Bay - Cape Leeuwin Lighthouse   6KM (10 Minutes)
Cape Leeuwin Lighthouse, Leeuwin Road, Augusta WA 6290, Australia
Entrance fee : $8 adult / $5 child (+-RM30)

Cape Leeuwin – Margaret River : 73KM (1 Hour)

Margeret River Chocolate Factory

Lepas dah habis posing dan menikmati keindahan alam, kami meneruskan perjalanan ke Margeret River. Dekat sini ada kedai chocolate yang selalu disebut-sebut. Heaven giler! Ada satu balang chocolate boleh makan for free. Tapi jangan la buat perangai pergi senduk masuk dalam beg. Ada macam-macam jenis chocolate okeh, rasa macam nak beli semua tapi pitam harga nye. So aku beli untuk rasa-rasa je hehehe

The Margaret River Chocolate Company, 415 Harmans Mill Rd, Metricup, WA 6280, Australia
Margaret River – Busselton Jetty  36KM (30 Minutes)

Busselton Jetty

Seterusnya kami ke Busselton Jetty. Dekat sini ada train yang melalui jetty yang panjang. Hehehe itu je pun tapi saja nak layan. Jalan kaki pun boleh.

Admission to the Jetty Train Ride: $12 adult / $6 child

Lunch
Kami lunch dekat sini, sambil disapa dengan angin sepoi-sepoi bahasa. Seperti biasa nasi dah masak siap-siap daripada guesthouse dan lauk daripada pak brahim okeh

Selesai bergambar dan makan, kami meneruskan perjalanan ke Perth city.

Hay Street Traveller's Inn
Untuk 2 malam terakhir kami di Perth, kami akan stay dekat Hay Street Traveller's Inn. Hotel ni murah je tapi facilities not bad. Tengok la tu siap ada kolam. Lepas tu dapur dia pun best. Kira memang ok la hotel. Lagipun percutian kami penuh dengan aktiviti, tak ada masa nak melepak lama-lama dekat hotel.

Dinner
Malam tu kami dinner dekat hotel je. Ada jugak la kami meronda kejap bandar Perth. Itu pun sebab nak isi minyak. Sebab esok nak pulangkan dah van gedabak kami tu. Sob sob sob

#DAY4
King's Park

Pagi ni kami kena pulangkan kereta, tapi sebelum tu kami nak meronda dan breakfast dekat King's Park dulu. Memang feeling habis. Papagi lagi dah masak nasi goreng dan bungkus macam nasik lemak. Lepas tu cari port yang best bentang tikar dan berkelah.

Lepas selesai je breakfast dan bergambo-gambo kami kena pulangkan van gedabak tu. Lepas ni kami jadi rakyat biasa semula la sebab nak kemana-mana kena naik public transport. hehehe
Destinasi seterusnya ke Freemantle. Shopping!

Return rental car @ Aries Car Rental 166 Adelaide Terrace, East Perth WA 6004, Australia

#Tips : Kereta kena pulangkan dengan minyak yang penuh yer dan dalam keadaan bersih

Freemantle (Eshed Market)

Kami akan ke Freemantle menggunakan public transport iaitu train. Tapi train station dengan kedai car rental tu agak jauh. Owner kedai tu tak bagi kami jalan kaki tapi suruh naik bus. Dekat Perth ni yang bagusnya ada banyak bus percuma okeh. Cuma kena pandai pilih je. Dan bus dekat Perth sangat mesra kanak-kanak dan orang tua yer. Maka beramai-ramai lah kami menaiki bus ke Perth Station.

Dekat Perth station kami beli tiket train ke Freementle. Pada mula nya nak beli seorang satu tapi dekat situ ada tiket diskaun macam family ticket dan group ticket. Harga murah sikit daripada tiket biasa tu. Perjalanan mengambil masa setengah jam. Hari ni Perth hujan, sejuk yakmat wei. Jangan percaya la kalau kata pergi musim panas tak payah bawak baju sejuk, aku sampai terpaksa beli baju sejuk tau.

Dekat sini tempat paling popular nak shooping adalah Eshed Market. Memang sangat heaven shopping souvenir. Rambang mata wei. Harga murah (Jangan convert). Alahai berapa ekor beruang koala dengan tshirt aku bawak balik untuk anak-anak buah hehehe.

Freemantle ni tepi laut tau, macam kawasan perlabuhan. Dekat kawasan tu ada kedai Fish & Chip yang agak popular dikalangan rakyat Malaysia. Buat kali pertama nya sepanjang kami dekat Perth makan dekat kedai hehee. Kang orang kata tak makan Fish n Chip macam tak sampai Australia lah.

Restoran pilihan kami hok ni hehehe

Kailis Fish Market Cafe, 46 Mews Rd, Fremantle WA 6160, Australia

#Tips : Eshed Market ni cuma buka pada hari Jumaat hingga Ahad sahaja

Watertown Outlet
Lepas semua dah kenyang dan pokai, kami pulang semula ke Perth City. Dalam perjalan balik tu kami singgah dekat Watertown Factory Outlet. Masa ni kena turun dekat station mana ekk aku tak ingat. Lepas tu kena jalan kaki sikit dan tadaaaa dah sampai
Dekat sini kami agak tergesa-gesa sebab nak kejar Chemist Warehouse yang tutup pada pukul 6 pagi. So lepas jalan lebih kurang, aku tak shopping tapi ahli rombongan yang lain shopping lah. Kami naik bus semula untuk ke Murray Street. Pada aku barangan dia boleh tahan harga nya tapi sebab tak de niat nak shopping tambahan duit pun tak ada so sekadar tingokkk je lah.

Chemist Warehouse
Dekat sini semua orang sekali lagi sawan. Hahahaha
Minyak wangi dia memang murah yakmat. Haish memang rambang mata dan rasa macam nak kaut semua. Britney spears punya perfume dalam RM30 ke RM40 je lepas convert. Lepas selesai sawan dekat situ kami pun beramai-ramailah berjalan kaki pulang ke hotel. Murray street dengan hotel kami walking distance saja.

Dinner
Dinner macam biasa kami masak bersama-sama. Masak je lah apa sahaja mesti habis hahaha. Kalau nak malam-malam boleh je nak round sekitar neighborhood CDB ni tapi bila dah kenyang semua dah tak larat. Ini adalah malam terakhir kami di Perth sob sob

#DAY5
Hari ni hari terakhir kami dekat Perth. Malam tadi semua orang sibuk pack barang. Semua macam terlebih luggage. Masing-masing beli koala jer dah berekor-ekor hehehe

Pagi ni destinasi terkahir kami selepas check out adalah bell tower.

Perth Bell Tower

Kami ke sana menaiki bus percuma tu. Tunggu depan hotel je. Dah puas bergambar ada ahli rombongan nak repeat chemist warehouse ada yang nak last kopet nak cari pandora. Aja lantak kome kikiki. Aku yang dah tak ada duit ni decided nak pergi muzium dekat sini. Kami janji masing-masing kena ada dekat hotel semula dalam pukul 12 pm.

Kami mintak tolong hotel untuk dapatkan teksi untuk kami ke Aiport. Alhamdulillah dapat teksi van macam kereta sewa kami dulu. Lebih menjimatkan. Aku budget kena ambil 3 teksi tapi kalau dah dapat van macam ni memang angkut skali gus dan bayar sekali je lah.

Kami selamat sampai di Aiport dan urusan luggage pun tak banyak masalah. Urusan imigresen dan Kastam pun Alhamdulillah tak ada masalah. Masing-masing selamat sampai dengan seribu kenangan dan kehancuran beribu-ribu ringit. Hehehehe itu la kome sapa suruh shopping lagi

#Tips : Jangan buang resit, simpan semua resit dan pembelian lebih $350 keatas dekat satu kedai boleh claim GST tau.

Selepas claim GST, Teksi pun menjimatkan dan selepas aku beli sedikit barang masakan dekat sana, ada lebihan total daripada yang kami collect tu. Seorang dapat dalam RM60 jugak kot. Untungkan?

** Akhirnya berjaya siapkan entry Perth ni. Aja udah setahun baru settle hahahaha. Semoga menjadi rujukan. ***