Friday, August 23, 2013

PCOS kata doktor

Assalamualaikum

Bukan nak bangga bukan nak dok gebang seluruh alam semesta, tapi kenyataan nya nak jadikan catatan peribadi kang baru bulan lepas dah lupa rentetan kejadian kan dan nak share kot ada yang sudi membaca. Sebab aku pun jenis minah google segala kemusykilan. Lepas balik daripada hospital aritu pun terus google info pasal P.C.O.S ni. Hafiz panggil pikos

Dah masuk setahun 4 bulan kami kahwin, tapi masih belum ada rezeki untuk dapat si tecik.
"Anak adalah rahsia Allah", ye saya tahu. Tapi Allah tak marah kalau kita berusaha kan

Sebelum ni aku pernah jugak la try macam-macam supplement macam Bidadari, Vitamin blackmores, buah zuriat, dedebu kurma dan sebagainya. Tapi aku ni jenis berkobar sekejap so tak boleh buat testimoni. Sebelum raya haritu aku ada try produk shaklee aku amik set kesuburan suami isteri lepas tu makan macam main-main ja. tarak guna punya olang

Sampai satu masa, hafiz tegur asik makan itu ini tanpa tahu punca yang sebenar, macam bahaya pulak kan. Aku pun terfikir jugak benda yang sama. So we decided to see Gynecologist (gyne) .
Aku call gyne area KL ni yang boleh buat appoiment hari sabtu dan pemenang nye adalah Hospital Columbia asia Puchong.

Masa aku jumpa Gyne tu dia buat procedure (scan) dan Dr. R kata aku punya rahim semua normal. lega. Dan Dr. R kata mari buat ujian pada spesimen suami sebab kalau hok tu yang bermasalah memang terus kena proceed IVF. Sedey je dengar

#first visit untuk Hospital Columbia aku bernilai :
Consultation rm180 + Lab test (Spesimen suami) rm50

Tapi Alhamdulillah spesimen si suami normal, sekarang berpatah balik kepada isteri .Down. Dr. R suruh proceed untuk HSG lepas raya. So, lepas raya aku call balik hospital dia suruh buat appoiment dan aku tanya estimation bayaran dia kata around +-RM500. Bankrup la kak jemah macamni dan terus fikir banyak kali nak buat ke tak.

Bila tanya kawan-kawan yang bermasalah dan dah berjaya depa kata doktor takde suruh buat HSG pun. Mula la terfikir kenapa cepat sangat nak buat HSG tu kan. Aku pun mintak la nasihat daripada sorang kawan ni dan dia advice untuk jumpa Dr. Adilah Ahmat dekat Hospital Pantai Kuala Lumpur.

Aku call hospital dan buat appointment dengan Ida, assistant doktor Adilah. Appoiment pertama aku pada 19 August 2013. Cantik dan lembut je orang nya. Lepas Dr. Adilah amik details pasal background family dan perkahwinan aku, dia scan. Tapi apa yang Dr. Adilah nampak tak sama macam apa yang Dr. R dekat columbia nampak.

Dr. Adilah kata dekat dalam ovari aku ada banyak katung yang tertinggal, sama-sama kami kira ada 8. Tapi dia kata bulan ni punya telur nampak macam dah menetas (bunyi seperti seekor ayam) dan dia suruh berusaha secara normal untuk bulan ni.

#Masa consultation tu dia kata, PCOS ni seperti katung telur yang tak matang atau tak keluar daripada ovari tu. Tapi masalah macamni selalu nya berlaku pada orang yang ada masalah period macam tak datang berbulan-bulan atau datang kerap. Tapi sepanjang perkawinan dan zaman remaja dulu pun aku tak pernah missed period. Elok je datang tiap-tiap bulan dalam cycle 26 ke 33 hari.  Dr. Adilah kata seseorang tu boleh period juga walau tak da telur.

Rupa paras ovari yang hado pcos




  Source : http://obgyndrsuhaimi.blogspot.com/2012/07/sindrom-polisistik-ovaripcos-dan.html

#PCOS ni kebiasaan nye terjadi kepada orang yang mempunyai berat badan yang berlebihan dan seseorang yang mempunyai kandungan gula yang tinggi dalam darah. Boleh check details dekat sini *PCOS*. Dia kata PCOS ada rawatan nya.  Itu la yang aku pahamkan, sebab suami isteri background wayar dengan keyboard kan, bila cerita ala-ala grey anatomy punya isu, memang la seloww nak paham.

Sedih tau titew. Rasa macam dah kena cancer tahap 4 kesusahan hati masa tu. Tapi Dr. Adilah suruh ambil yang positif, yela macam bulan ni ada telur yang dah sedia disenyawakan. Dr. Adilah bekalkan aku dengan ubat bernama Duphaston selama 2 minggu.

Makan selama 2 minggu kata doktor

Aku google, ubat ni kalau untuk ibu mengandung bertujuan menguatkan rahim (sebab doktor suruh aku berusaha sendiri dulu dan kalau lekat kan) tapi kalau bulan ni gagal lagi, ubat ini akan membantu menurunkan period.

#first visit untuk hospital pantai aku bernilai :
 Register rm4 + Consultation rm275 + Scan rm90 + Medication rm95

Kalau belum sampai rezeki bulan ni, aku kena jumpa Dr. Adilah semula masa period yang ke-3. Masa tu Dr. Adilah nak ambil darah untuk mengesahkan PCOS, check insulin untuk check diabetis (kot hado) dan sebagainya.

Aku google pasal pcos ni banyak yang suggest suruh makan GLA shaklee, so aku pun bertekad untuk makan semula dengan disiplin. hehehe. Aku bukan ejen shaklee tau.

Berdoalah tanpa henti Hafizah, mohon diberi rezeki cahaya mata dan mohon untuk stay strong. Sebab orang yang tak melalui nya tak akan tahu macamana perasaannya. Kena kuat daripada segala mental dan fizikal, juga IMAN. Fulus jugak nak kena kuat sebab nak jumpa gynee ni bukan murahan we$$$

Aku sayang family dan family mentua aku yang setakat ni tak pernah bertanya melainkan aku yang cerita. Aku tahu depa faham yang rezeki ni bukan aku yang tulis.

Semoga aku sembuh dan dikurniakan si comel likes his/her father. Amin

True. 

Source : Google

No comments:

Post a Comment