Friday, April 22, 2011

Baby in mummy's belly kalau ader rezeki nye~

Oppsss...bukan my tummy...

Satu hari nanti..InsyaAllah...
source: Google Image

Entry ni semoga menjadi ingatan kepada diri ai jugak..since ai blum tawin lg,entry kali ini adalah adalah pelik..tp sejak dunia berteknologi apa2 pun kite bleh google kan..

Pada pendapat ai la..setiap orang yang baru pas tawin mesti mengambil berat benda2 mcmni..sebab nye dah 3 orang kawan ai yang dah tawin mengadu masalah period mereka..
erk..ai memang x der pengalaman itu tapi sebab ai suke bg pendapat n tolong tanya bg pihak kot..hahaha

Kes pertama adalah kawan ai sorang..b4 nie,period dia sangat teratur dan berdisiplin tapi lepas tawin huru hara jadi nya..melimpah ruah gitu..adeii..tapi bile dapat rawatan doktor adalah semua nye telah kembali normal..

Bila ai tanya mak ai selaku orang tua yang berpengalaman.."biasa la orang lepas kawin..perubahan hormon" lebey kurang mcmtu la..

Macam betul jugak..sbb b4 ni ada kawan ai yang belum tawin period dia hanya datang +-5 kali setahun...Bila jumpe doktor jawapan nye adalah mudah.."Nanti Kahwin ok la"..erkkk

Nampak x hubung kait diatas..hikss..

Tapi untuk kes yang kedua ni adalah lain.. selepas sebulan tawin period nye delay..sakit itu dan ini..macam ada tanda-tanda kehamilan itu..tapi my fren ini adalah x nak terlalu berharap sebab mcm tanda nak period jugak.sebab nye adalah terlalu cepat..dan ai sebagai seorang pendengar juga x nak memberi harapan..kang x do..dia jugak yang sedey..

Tapi selalu jugak suh dia pi bli pregnency test itu..jumpe doc..yela,sebab dah berharap nak having baby..kang beria g check klu x der sgt sedih..(sikap ini sgt perlu dikikis)

sbb

setelah 3 minggu delay..last weekend period nye kuar dengan amat dasat..adeii..
ari isnin mengadu kat ai yang period nye kuar sgt berketul2..dan ai nasihat suh pi klinik..tp my fren ni adalah sangat la suke predict benda2 yang belum nyata..

"camner kalau bukan gugur tapi sakit lain"

Tapi selagi kite x confirmkan perkara itu..sampai bila pun hidup kita gundah gulana kan...and bercerita dengan emak, suami dan ai..kami bukan nye doktor..tapi naluri si emak adalah kuat..sbb dia bgtau mak nye dah suh pi klinik maybe kene cuci...

Dan akhir nya..dia sebenarnya keguguran..Sorry to hear dat my dear friend..belum ada rezeki..cuba lagi =)

sebab dia x tau yang die adalah telah mengandung sebab takut sgt nak check..maybe dia adalah sgt lasak..dan mkn mcm2..

so,pndpt ai..since dh tawin klu ader smthg wrong wif period better jumpe doc..jgn pepandai nak jadi doc sndri...and ai banyak gak baca yang mereka try untuk check sndri pakai pregnancy test tu, better beli jenama yang bagus..sbb adakala nye benda alah tu mcm x accurate sgt...+ve tp kata nye -ve...huhu...
ai bercerita melalui pengamatan,pembacaan dan pengalaman kawan-kawan n orang-orang sekeliling...sila betulkan saya jika salah yer~


source: Google

*Baby Ini Sangat la tomeiiii


sekian

Tata





No comments:

Post a Comment