Wednesday, December 14, 2016

Ada apa dengan cinta di Yogyakarta II

Assalamualaikum

#Day3
Orang kata save the best for the last. Tapi aku rasa semua aktiviti dekat Jpgja ni asyik-asyik belaka. Kalau dah sampai ke Jogja tak pergi salah satu Chandi macam tak sampai la kan. Chandi kan dah jadi tempat bersejarah dan warisan dunia. Banyak sangat chandi dekat sini tapi kami pilih chandi yang paling fofular sebab selalu masuk dalam buku sejarah dulu hehehe

walaupun simple tapi sedap tau breakfast dekat hotel ni

Chandi Borobudur

Awal pagi selepas breakfast, driver Pak heru dah selamat menunggu kami. Chandi mula beroperasi pukul 9 pagi. Perjalanan makan masa sejam jugak. Lepas tu driver pak heru bawak kami ke satu tempat ni dulu. Tujuan nak beli tiket dari situ. Katanya ada diskaun. Kami pun layan je lah benda murah kan hehehe. Selesai je urusan membeli tiket kami terus ke Chandi Borobudur. Dekat entrance gate kita akan diberi minuman dan kain pasang kalau tak menutup aurat. Tengokk nak pergi tempat hidu pun kena tutup aurat uolss.

Daripada entrance gate ke CB ni boleh tahan jauh, patutlah kena pergi pagi-pagi sebab panas yakmat. Baru pukul 9 am pun matahari dah memancar-mancar yer. Nanti ada la orang yang offer payung untuk disewa, yang jual topi dan macam-macam lagi. Hati kena kering dan terus je berjalan hehehe

Dah sampai dekat kaki CH ni, nak kena menapak lagi naik tangga. Aku rasa ada la setinggi rumah 5 ke 6 tingkat. Memang tak cukup napas. Dekat atas tu tak ada apa sangat tapi pemandangan lawo. Lepas tu walaupun matahari memancor-mancor tapi angin bertiup sepoi-sepoi bahasa tau.

Aku layan je dok atas tu hehehe
Dekat bawah nun ada bazar yang jual pelbagai souvenir dan makanan. Kalau ada budget better beli dekat sini, walaupun dekat attraction place tapi harga tak mahal pun.

Kalibiru

Dalam pukul 11 am kami bergerak ke Kalibiru pulak. Kalibiru ni jauh tau. Sebenarnya tempat atas pokok je. Driver pah heru awal-awal lagi dah booking tempat untuk kami. Sebab dekat situ kalau tak bernasib baik, boleh kena queue 4 ke 5 jam tau. Sebab kalibiru ni wisata kerajaan, faktor keselamatan diutamakan. Nak panjat pun kena pakai safety harness. Alhamdulillah kami tak perlu tunggu lama pun tambahan pulak hari dah nak hujan. Kalau hujan tak boleh panjat yer.

Pasar Beringharjo

Bakso ni sedap!

Selepas Kalibiru kami shot terus ke Pasar Beringharjo. Pasar ni dekat je dengan hotel kami. Tapi pasar ni tutup pukul 5 petang. Kami sampai lebih kurang pukul 3 pm. Ada la lagi 2 jam nak mengabiskan duit yang ada. Aku macam biasa la, jalan-jalan tak shopping sangat. Tapi sempat la belikan mak aku telekung, baju anak-anak sedara, Tshirt dan kain pasang hehehe. Sikit je tu kalau nak dibandingkan dengan yang lain

Kedai kulit
Selepas semua kedai dah mula nak tutup, kami tak terus balik ke hotel yer. Boleh patah balik semula ke kedai kulit. Kalau tak silap nama kawasan tu Manding. Tapi bagi aku macam mahal dan biasa-biasa je. Jaket kulit je dah cecah juta-juta. Kalau jenis yang minat tu maybe la murah bagi depa.

Malioboro street

Lepas tu kami dinner dekat satu kedai ayam penyek. boleh tahan murah dan sedap. Dekat Jogja ni memang kurang makan ye masing-masing. Hari pun dah gelap kami tak terus balik ke Hotel, boleh pulak menyinggah dekat Malioboro street. Dekat sini pun best kalau nak beli souvenir, nak cari makan atau boleh naik kereta kuda.

Sempat la aku naik kereta kuda seround hehehe

Akhirnya kami pulang ke Hotel. Sebelah hotel kami ada spa yer. So, aku ajak lah ahli rombongan yang lain ke spa. Girls only hehehe. Sedap giler sampai tertido-tido. Sejam dalam RM30 je. Massage satu badan yer

#Day4

Hari ni hari terakhir kami di Jogja. Harini je rasanye boleh bangun lambat hahaha. Tapi ahli rombongan yang lain dah bertempiaran tau. Macam parents in law aku pagi-pagi lagi dah berjalan-jalan naik beca dan sempat shopping. Boss aku dengan aziyan sempat lagi ke Pasar Beringharjo sebab ada kain pasang yang tak sempat nak dibeli. HuhU

Lepas selesai breakfast, aku dengan Hafiz pulak nak merasa naik beca. Pakcik tu bawak kami keliling Malioboro. Beca tu pakai motor, so tak ada la ponat pak cik tu nak kayuh. Pulas je

Tak lama lepas tu Pak Heru datang nak hantar kami ke Airport. Dekat Aiport sangat mendebarkan yer sebab semua beg dah beranak pinak, masing-masing kena tolong agih-agihkan beg yang dah beranak

Dan kami selamat touch down dekat KLIA.

Alhamudlillah, percutian Jogja berjaya dengan jayanya. Semua orang happy tapi semua orang pokai. Pada pandangan aku, Jogja ni lebih menarik daripada daerah-daerah dekat Indonesia yang aku pernah pergi sebab

• Jogja ni bersih
  • Jogja ni banyak orang Islam dan makanan halal sangat mudah
  • Tempat-temapt pelancongan dijaga dengan baik
  • Kurang orang memaksa suruh beli
  • Banyak tempat yang menarik. Itu pun tak habis cover semua