Saturday, February 21, 2015

Seoul with my soul Day 2

Assalamualaikum

Aku pergi Seoul bulan November, sekarang dah bulan February, masih belum siap-siap lagi. Kalau tak tulis nanti, sudah-sudah nya aku sendiri yang lupa. Kena menulis lebih gigih lagi. Untuk diri sendiri jugak yer.

#Breakfast
Sebelum memulakan apa-apa aktiviti, mari kita makan dulu. Untuk sarapan pagi aku bawak 3 in 1 dari malaysia dan roti gardenia sebuku hahaha. Tak lupa jugak dengan spicy tuna. Sedapppp

Hari ini kami akan berjalan jauh sikit, nak pergi merasa fefeling winter sonata weee dan nak pergi petite france yeay! Dua tempat ni berdekatan je, ada shuttle bus untuk ke satu sama lain. Tapi untuk ke sini agak jauh dari Myeongdong.  Pukul 9 am kami dah mulakan perjalanan.

euljiro 3(sam)-ga >> Dongdaemun >> Hoegi >> Mangu >> Cheongpyeong

Atau keyword dia menuju ke Cheongpyeong station ok. Kat seoul kita kena pandai tengok subway line, dekat mana nak transit dan arah mana nak dituju. Confirm berjaya jangan risau.

Sampai je dekat Cheongpyeong, keluar daripada subway station dan boleh tunggu shuttle bus ke Petite France.

Menuju ke bus stop
Dekat bus stop kami jumpa sekumpulan orang Malaysia yang nak ke Petite France dan Nami Island jugak. Bersembang sakan la kami. Tak lama lepas tu bus pun sampai.

Boleh Nampak signboard Nami island dekat cermin bus tu atau tanya driver k
Ticket shuttle bus ke Petite France
Shuttle bus ke Petite France dan Nami Island = 5000 won untuk seorang.

Pemandangan dari dalam bus
Sampai je dekat bus stop Petite France, benda pertama yang kena check adalah jadual bus seterusnya untuk ke Nami Island. Bus ada setiap jam dan sangat punctual ok.

#Petite France
Yeay! Petite France. Kat sini ada banyak banggunan yang menyerupai banggunan dekat Perancis. Eiffel Tower pun ada tau. Dekat sini la lokasi pengambaran My love from the star. \

Bayaran masuk Petite France =  8000 won untuk seorang.

Hampir dua jam jugak kami posing-posing dekat sini, lepas tu kami meneruskan perjalanan ke Nami Island. Nak ke Nami Island, kena naik shuttle bus yang sama dekat tempat kita turun tadi. Guna tiket yang sama kita datang tadi ok. Dalam 10 minit dah sampai Nami Island.

#Nami Island
Yeay!
Untuk ke Nami Island kita mesti menaiki feri. Tak jauh pun sebenarnya, kurang daripada 10 minit dah sampai ke Pulau Nami atau Nami nara kata orang sana.

Feri ke Nami Island
Ticket Feri ke Nami Island. Konon-konon macam visa
Tiket feri = 8000 won untuk seorang.

#Lunch
Dekat Nami Island ada restoran makanan halal dan surau tau. Restaurant ni terletak dekat banggunan Nami library. Yer, dekat sini ada library. Banyak blogger-blogger suggest makan nasi goncang tapi kenapa dah tak ada lagi T_T

Agak kecewa jugak tak dapat merasa kesedapan nasi goncang dan akhirnya makan all time favorite aku kat sana iaitu bibimbap.
Hafiz makan apa ntah
Restaurant ni ada certificate halal tau
Lunch =18500 won.
Alhamdulillah kenyang

Selesai je makan dan solat, kami pun mula explore pulau Nami ni. Boleh tahan besar oo. Fefeling sewa basikal la pulak. Rasa macam tak nak balik je, dah la sejuk pastu semua ceruk pun lawa-lawa.

Sewa basikal (Setengah jam) =  6000 won

Gambar dah lawa tapi kenapa pejam?

Hari pun dah makin gelap, mari kita pulang sob sob. Kita kena naik feri semula untuk ke tanah besar. Kami kena ke Cheongpyeong station semula. Dah tak jauh sebenarnya, tapi kalau menapak tu terjelir lidah jugak la kot. Ramai yang suggest naik teksi, tapi kami memilih untuk naik shuttle bus tu semula. Jimat habaq ang.

Masa tengah tunggu shuttle bus tu, kami tengok macam banyak sangat benda terbang. Kalau kat malaysia confirm serangga yang suka hinggap dekat lampu. Tapi bila perhati betul-betul, it's snow! Yeay, Allah bagi peluang kami merasa macammana rupa snow. Punya la jakun snow boleh ingat serangga kan hahaha

Walaupun snow nye sepoi sepoi bahasa je tapi teruja gilerr. Masa ni pulak camera dah kong, hand phone pun hampir kong dan power bank tinggal dekat hotel. Perfect naaa. Ini je picisan gambar snow yang sempat kami snap. Jadi la

Cheongpyeong Station >> Myeondong Station

#Dinner
Kami singgah semula dekat area myeondong untuk makan malam. Restaurant pilihan kami tak lain tak bukan Yoogane restaurant again! hahahaha
Hafiz suka benau nasi goreng seafood tu.