Tuesday, May 21, 2013

Destinasi cinta - brunei

Assalamualaikum

Sejak bekerja dengan company aku sekarang ni, peluang nak outstation sangat lah terbentang luas. Tapi selalu nya local je seperti Kelantan, johor, pahang, terengganu dan lain-lain. Tetapi baru- baru ni company aku dapat projek dekat Brunei Darussalam.  Yeay dan tahniah kerana diberi kepercayaan sekali lagi.

Nama aku naik untuk staff yang akan kesana buat Installation dan Training. Yeay sebab ni la peluang aku nak melawat Brunei. Tak kisah la pergi sebab kerja tapi yang penting kita pandai la adjust masa untuk berjalan-jalan. bak kata orang putih kill two birds with one stone gituuu

Kebetulan masa tu, hafiz pun baru habis projek dekat Kuching so ada la peluang ajak dia teman. Nak pergi obersi sorang-sorang ni seram jugak la walau orang pergi dari Miri selamba je naik kereta kan.
Kerja aku bermula dari Isnin sampai la khamis sebab government Brunei kerja dari Isnin sampai Khamis, Jumaat cuti Sabtu kerja balik dan Ahad cuti balik.

Flight kami hari sabtu 30 March pukul 6.45 am. Kami sampai dekat Brunei International Airport pukul 9.05 am lebih kurang 2 jam 30 minit. Masa kami sampai airport  dalam proses major renovation. Pertukaran rancangan aku kena terus pergi kerja dulu dan settle dalam tengah hari tu baru la kami pergi check in Hotel.

# Brunei ada airport tax yer, so sebelum balik kena spare duit untuk airport tax sebanyak $13 seorang.

Borang arrival dan depature hendaklah diisi dan disimpan dengan baik

Semua sigbboard wajib ada tulisan jawi.
# Malam pertama kami stay dekat Travers Inn Brunei, aku booking daripada Agoda. Untuk superior room dalam $65 = RM  162 masa tu la.

# Dekat Brunei ni public transport agak susah ok, teksi dia ala-ala teksi sewa gitu susah nak tahan tepi-tepi jalan, bas dia sampai pukul 6 sahaja.

So, kami hanya melepak-lepak di bilik hotel sehinggalah staff dekat sana yang sangat baik hati sudi bawa kami pusing-pusing Bandar seri begawan. Malam tu dia bawak kami tunjuk jalan. Keesokkan hari nya, kami plan untuk sewa kereta.

Puan Mimi and her family yang sangat baik hati

#Kami tanya pada pihak hotel untuk sewa kereta dan aku mintak kereta yang paling murah. Dia kata ada Toyota Camry 24 jam untuk $60. Murah la kan tapi jangan convert ok. Tapi sebenar nya kalau direct dengan brader ni boleh dapat $40 je ceh hotel pow kami T_T

Sebenarnya $60 boleh dapat Mitsubishi lancer tau. Hotel jahat

Kereta sampai pukul 10 pagi, aku terus check out dari hotel Traders Inn. Aku akan stay dekat Times Square hotel pulak. Nasib baik la dekat sana bagus sebab boleh check in awal.

#Hotel Times Square Brunei ni best sket sebab dia bersambung dengan shopping mall. Aku booking online, sehari $80

Selesai je check in kami start la mengembara. Tempat pertama yang kami pergi ialah Masjid Omar Ali Saifuddin. Masjid ni betul-betul terletak dekat tengah bandar.  Tapi sebelum tu kami singgah makan dekat restoran nasi katok mama.

Katanya kubah tu diperbuat daripada emas. wow
Sekitar kawasan masjid ada tempan bersemanyan sultan. kot

Dalam masjid tak boleh ambil gambar

Shopping mall berhampiran masjid. Dekat sini la aku borong choclate
#Nasi Katok ni ada nasi putih, ayam goreng dan sambal je, macam makanan tradisi la. Sangat ekonomi tau $1 je.

Hai katok

Selepas itu, kami pergi melawat banggunan alat kebesaran sultan. Hafiz memang suka tempat-tempat macamni. layannnn

# Banggunan alat kebesaran sultan ni macam muzium yang simpan barang-barang isitiadat sultan dan hadiah-hadiah yang pernah baginda dapat daripada Negara lain. Masuk percuma tapi dekat dalam tak boleh ambil gambar ye.

Depan pintu masuk pun jadi lahhhh

Cuaca dekat Brunei ni boleh tahan juga panas terik nya mungkin tepi laut. Dekat sini terkenal dengan perkampungan air. Kami bercadang untuk melawat perkampungan air waktu petang sebab nak keseberang sana kena menaiki bot. Sebelum tu pekena air jagung ni dengan Bakso Brunei dekat tepi laut. segarrrrr

Hai si merah jambu
Hai si bakso. Lapar tengok gambar nie
# Banyak bot-bot laju yang boleh kita naik untuk ke perkampungan air. Bot-bot tu dipandu oleh penduduk tempatan untuk bawa penduduk ke bandar. Bayaran yang dikenakan 50 sen. Macam kami hari tu kena $10 untuk dua orang sebab brader tu bawa kami pusing-pusing sekitar perkampungan air itu.

Billboard pun dalam air tau

Senget bengek tudung kak ton

Berlatar belakangkan perkampungan air.

Kampung air ni lengkap dengan sekolah, bomba, balairaya, balai polis semua atas air tau

Selepas itu, kami plan untuk melawat Istana Nurul Iman. Istana Besar Sultan Hassanal Bolkiah

Depan pintu gate je ker?
# Istana Nurul Iman ni kediaman rasmi Sultan brunei. Boleh dapat info daripada wikipedia
So, boleh ambil gambar pintu gate je la. hahaha

Seterusnya, kami hanya pusing-pusing Bandar seri begawan ni, kalau dekat Malaysia sewa kerata minyak ngam-ngam sampai petrol station je, tapi dekat sini minyak penuh oooo. Jalan nya tak susah mana pun. Lagipun Bandar nya kurang sesak sebab kawasan perumahan jauh daripada bandar. Bandar hanyalah untuk pejabat kerajaan dan kedai-kedai sahaja.

Kami singgah la beberapa buah Shopping Mall dekat Brunei ni, walaupun mereka Duty Free tapi tak ada barang yang best untuk shopping. Times square dia pun 2 tingkat sahaja. Memang tak ada banggunan yang tinggi-tinggi melebihi masjid tapi ada satu je yang aku tahu.

Tapi aku ada juga la terjebak membeli kain pasang curlass ko beli kain pasang dekat Brunei. Aku beli kain jenis sari dapat 6 meter $35 kalau convert pun masih berbaloi-baloi sebab kain dia memang sangat-sangat lembut. Staff dekat sana bagi tahu, kalau nak tempah baju melayu lelaki cuma $13 je boleh siap satu hari. Aku pun bergegas la cari kain untuk buat Baju Melayu untuk Hafiz.

Sebelah malam nya, kami sempat singgah bergambar depan Masjid jamek Brunei Darussalam.

Masjid Jamek Brunei Darussalam

Kami jugak singgah pasar malam Gadong. Kalau tak silap pasar malam ni dibuka setiap hari. Best juga pasar malam ni macam-macam makanan yang kita tak pernah jumpa di Malaysia ada dekat sini.

Nama dia dammit

Kami ada juga pergi jerudong park tapi nasib tak berapa baik sebab dah tutup. Lagipun masa tu hujan. Staff dekat sana bagitahu jerudong park tu dah tak happening macam dulu. Banyak permainan dah dijual dan rosak. So kami tak da la rasa sedih tak dapat masuk.

Penduduk tempatan dekat sini baik-baik belaka sangat la mesra. Kita pun terasa selamat je dekat sana antara sebab nya kita boleh selamba jerk tinggal Laptop dalam kereta sebab tak ada sesiapa nak curi. hehehehe

Tengok la ni, aku datang mengajar pun dapat cenderahati daripada mereka. Malu itew tau

Hafiz balik hari isnin, aku je yang stay sampai hari Jumaat. So, pergi kerja balik kerja dan melepak dekat hotel je la. Nasib baik Times Square Hotel ni ada shopping mall dan food court yang best. Ni feveret aku dimsum dan mochi

Kat Malaysia ada tak?

$2.20 satu. Sedap!

Kesimpulan dekat sini kemain ada kesimpulan macam karangan. Dalam dua atau tiga hari dah boleh settle satu Brunei ni. hiks. Walaupun Brunei ni bukan kawasan pelancongan tapi aku suka!

#Tempat Menarik
  • Masjid Omar Ali shaifuddin
  • Masjid Jamek
  • Istana Nurul Iman
  • Kampung Air Brunei
  • Jerudong Park
  • Pasar Malam Gadong

Tata

1. salaam...ada tak no telefon brader yg sewa kereta tu?

2. Hi Ahmad faizal : Wsalam

+6738188463

Available on whatsaap. Have fun @ brunei

3. assalam,,, hai..saya ada cuba kontek number car rental spt di atas. tp tiada dapat WA.. betulkan nombornya bgitu? t.kasih

4. wsalam..hmm sy pun tak pasti sebab saya pergi tu thn 2013 kot. maybe awak boleh request dri hotel